Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche Panamera S Hybrid

Het moet haast een primeur zijn: een sportwagenmerk als Porsche dat aan journalisten vraagt om een zuinigheidsrit te rijden. De Panamera S Hybrid onderstreept hoe de tijden zijn veranderd.

Prijs
NB

Deze hybride Panamera is er gekomen opdat Porsche makkelijker zou kunnen voldoen aan de toekomstige CO2-normen die worden opgelegd door de Europese Unie. Dankzij technologie die grotendeels is overgenomen van de gelijknamige Cayenne, zet de Panamera S Hybrid een uitstoot neer van 167 g/km, of zelfs 159 g/km met de optionele banden met lage rolweerstand. De Porsche ontwikkelt 380 pk, gedeeltelijk afkomstig van zijn rechtstreeks ingespoten V6 met compressor (333 pk) en deels van zijn elektromotor (47 pk).

Met de ePower-knop kan voorrang worden gegeven aan een zuiver elektrische rijmodus, waarbij de bestuurder wordt geholpen door een geleidelijker reagerend gaspedaal. Boven 75 km/h wordt deze functie uitgeschakeld. Maar de Panamera S Hybrid blijft een Porsche, dus is er ook een Boost-functie, die maakt dat de elektromotor de V6 veel vroeger komt bijstaan, namelijk al wanneer het gaspedaal nog maar voor tachtig procent is ingetrapt.

Met de extra griprijke winterbanden op onze testauto wisten we een verbruik van 8,9 l/100 km neer te zetten door de rijstijl van een Nederlander op vakantie te hanteren. Een collega, die nochtans niet bekendstaat om zijn rustige rijstijl, kwam uit op 6,4 l/100 km. Deze Panamera kan inderdaad erg zuinig zijn... onder bepaalde, erg beperkende omstandigheden. Wees gerust, het is ook perfect mogelijk om normaal met de hybride Panamera te rijden.

We begrijpen wat Porsche ertoe heeft gebracht om een hybride versie van de Panamera te ontwikkelen. Hij slaagt er trouwens perfect in om het spel goed te spelen, want hij werpt zich op als een referentie in dit nog zeer jonge segment. Maar voor bijna 12.000 euro meer dan een even krachtige Panamera S betaal je wel erg veel geld per gewonnen gram CO2. En dan moeten we nog afwachten hoe de nakende dieselversie zich zal positioneren.

In dit artikel : Porsche, Porsche Panamera

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker