Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche Panamera Turbo S

Nu van de Panamera een hybridevariant verkrijgbaar is, kan Porsche met een schoon geweten een extra krachtige versie van zijn topklasseberline op de markt brengen, meer bepaald de Turbo S.

Prijs
NB

Op dezelfde manier als bij de S-versies van de 911 en Cayenne Turbo hebben de ingenieurs ook hier de motorsturing herwerkt en de turbodruk opgeschroefd. Dankzij 0,1 bar extra stijgen het vermogen en koppel respectievelijk met 50 pk en evenveel newtonmeters. Zo levert de twinturbo-V8 van 4,8 liter voortaan 550 pk bij 6.000 o/m en 750 Nm, een koppel dat constant ter beschikking staat tussen 2.250 en 4.500 o/m. Met de rijprogramma's Sport of Sport Plus van het standaard Sport Chrono Pack ingeschakeld wordt dat zelfs 800 Nm (over hetzelfde toerenbereik), dankzij een overboostfunctie.

In de praktijk merk je zo goed als niets van de hier en daar gewonnen tienden van seconden. Net zoals bij de 'normale' Turbo is de duw in de rug bij het accelereren woest en zonder enige onderbreking, met dank aan de uitstekende PDK-versnellingsbak. Maar zoals het de GT-roeping van het model betaamt, drukt de V8 zich bij alle toerentallen vooral verfijnd uit, met een dof geroffel dat wordt gedempt door de uitlaat. Gelukkig kan hij iets expressiever worden gemaakt door een druk op de knop van de sportuitlaat. Ondanks het hogere vermogen is de S even 'zuinig' als de basis-Turbo, met een normverbruik van 11,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 270 g/km. Porsche gaat zo ver dat het als optie banden met lage rolweerstand aanbiedt, die het verbruik met 0,2 l/100 km en de uitstoot met 5 g/km drukken. Zelfs al ruikt dat wat naar hypocrisie, toch moeten we toegeven dat de verhouding prestaties-verbruik meer dan eerbaar is.

Met een prijskaartje van 171.336 euro is de Panamera Turbo S bijna 14.000 euro duurder dan een 'klassieke' Turbo met vergelijkbare uitrusting. Dat is 275 euro per extra pk. Een irrationele meerkost in ruil voor een erg relatieve exclusiviteit...

In dit artikel : Porsche, Porsche Panamera

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars