Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Porsche 911 GT3 PDK : Tussen straat en circuit

Geschreven door Gaetan Philippe op

Nostalgische en puristische 911-liefhebbers zweren nog altijd bij de atmosferische zescilinderboxer. Voor hen bouwt Porsche de GT3, die ondanks zijn ‘gebrek’ aan drukvoeding 500 pk ontwikkelt.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.03 /20

Elke nieuwe generatie van de Porsche 911 GT3 heeft zijn exclusieve gelimiteerde reeks, waarnaar des te meer wordt uitgekeken vanwege zijn uitzonderlijke karakter… Dat is nog meer het geval voor de GT3 dan voor de gewone 911, omdat deze uitvoering het DNA van een circuitauto heeft – hij bestaat dan ook alleen maar met achterwielaandrijving. Als je alle facelifts, updates en RS-versies meetelt, blijkt de jongste 911 GT3 – de 991 ‘fase 2’ – het elfde model te zijn binnen de drie vloeistofgekoelde 911-generaties (996, 997 en 991) dat deze prestigieuze badge mag dragen (zes GT3’s en vijf GT3 RS’en; de competitieversies Cup, R, RSR en GT America laten we even buiten beschouwing). Aan die lijst moeten we voortaan nog de Touring-versie toevoegen, een GT3 zonder zijn oorlogstenue – met name de imposante spoiler, gedeeltelijk gecompenseerd door een diffusor – en standaard uitgerust met een manuele zesbak. 

In de bijna twintig jaar dat Porsche deze straat-en-circuitversie produceert in het kader van de FIA-homologatie van het gelijknamige competitiemodel, heeft Zuffenhausen ongeveer 15.000 GT3’s verkocht – waarvan 10.000 RS-varianten. Dat is nog altijd weinig, als je ziet hoeveel exemplaren er in totaal al zijn gebouwd van de 911, die dit jaar zijn zeventigste verjaardag viert en waarvan het miljoenste exemplaar vorig jaar in mei van de band gelopen is.

  • Dynamische efficiëntie van een racewagen
  • Meeslepende klanken en sensaties
  • Werking PDK-bak op de weg én op circuit
  • Uitstekende rijhouding en kuipstoelen
  • Dagelijkse bruikbaarheid en comfort
  • Minder duur dan oude GT3 RS
  • Minder exclusief, burgerlijker dan een RS
  • Responstijd PDK bij het manoeuvreren
  • Erg dure koolstofceramische remmen
  • Strikte tweezitter
  • Opgewarmd concept (bekende ingrediënten)

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker