Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / Renault Captur E-Tech Plug-In : maximale veelzijdigheid

De pas vernieuwde Renault Captur is voortaan verkrijgbaar als oplaadbare hybride E-Tech Plug-In. Op het menu: 160 pk, een elektrisch rijbereik van 50 tot 65 kilometer (WLTP) en een gemiddeld verbruik van 1,4 l/100 km (gemengde WLTP-cyclus)!

De Renault Captur, die een beetje overal in Europa geregeld het verkoopklassement in zijn categorie aanvoert, is bezig aan zijn tweede leven. Deze cross-over werd voor het eerst gelanceerd in 2013 en onderging in 2019 een volledige make-over, met als resultaat een meer uitgesproken stijl, een verbeterd interieurcomfort, een sterk verhoogde kwaliteitsindruk en algemene prestaties die er navenant op vooruitgingen. Vandaag is hij een van de drie modellen van het merk die te krijgen is met de nieuwe E-Tech-technologie onder de kap.

Geoptimaliseerde aandrijving

Zijn hybride aandrijfgeheel bestaat uit een atmosferische benzine-1.6 van 91 pk gekoppeld aan twee elektromotoren: eentje van 49 kW (de hoofdelektromotor) en eentje van 25 kW (een starter-alternator). Ze zijn verbonden met een batterij van 9,8 kWh (400 volt) die onder de vloer werd ondergebracht. Het geheel ontwikkelt alles samen 160 pk en doet de Captur in 10,1 seconden optrekken van 0 tot 100 km/u – niet slecht voor een auto met een gemengd normverbruik van slechts 1,4 l/100 km (volgens de nieuwe WLTP-norm) en een CO2-uitstoot van 32 g/km. Die prestaties zijn de vrucht van de spitstechnologische oplossingen – waarvan sommige voortspruiten uit de F1 – die Renault heeft ontwikkeld om het algemene rendement van het aandrijfgeheel te optimaliseren. In de praktijk betekent dat zoveel mogelijk de elektrische energie benutten en maximaal elektriciteit recupereren, en daarbij tegelijk de inbreng van de verbrandingsmotor doseren om een goed prestatieniveau te behouden en de rijsensaties te versterken.

Multi-sense

Net als de meeste Renault-modellen is de Captur E-Tech Plug-In uitgerust met een Multi-Sense-interface. Daarmee kan de bestuurder het aandrijfgeheel en de uitrusting van zijn auto aanpassen aan zijn humeur en op die manier van een betere rijervaring genieten. Zo kan de bestuurder in de modus Pure (voor zover het laadniveau van de batterij het mogelijk maakt) 50 tot 65 kilometer (WLTP gemengde cyclus en stadscyclus) volledig elektrisch rijden op één enkele laadbeurt. Daarmee kan hij een groot deel van zijn dagelijkse verplaatsingen afleggen zonder een druppel benzine te verstoken. Voor wat complexere trajecten heeft de Captur E-Tech Plug-In ook een functie die E-Save werd gedoopt en waarin de laadstatus van de batterij kan worden behouden om ze later oordeelkundiger te gebruiken, bijvoorbeeld in de bebouwde kom of in een zone met verkeersbeperkingen. De modus Sport is dan weer afgesteld met het oog op de best mogelijke prestaties, waarbij de elektrische inbreng wordt gebruikt als een vermogensboost.

Laadtijd en fiscaliteit

Op de plaats waar zich aan de linkerflank het klassieke tankklepje bevindt, heeft de Captur E-Tech Plug-In aan de rechterzijde een laadklep. Renault levert sowieso een standaardkabel van 8/10 A, die zich makkelijk laat opbergen onder de verwijderbare koffervloer. Aan een klassiek huishoudelijk stopcontact (2,3 kW, monofasig, 10 A) kan daarmee de batterij volledig worden opgeladen in 4 uur 30. De laadtijd kan nog worden ingekort tot 3 uur 20 aan een versterkt voedingspunt (een wallbox van 3,7 kW, monofasig, 16 A of een driefasige laadpaal). De Captur E-Tech Plug-In is beschikbaar vanaf 32.575 euro (in de uitvoering Intens) en geniet het voordeel voor professionals 100 procent aftrekbaar te zijn. Een goed verstaander…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten