Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Blijft Mitsubishi dan toch in Europa?

Geschreven door Frédéric Kevers op 11-03-2021

Na zijn vertrek van de Europese markt aan te kondigen, zou Mitsubishi nu toch snel zijn terugkeer kunnen maken onder druk van de Franse staat, die de jobs van bij Renault wil veilig stellen.

Mitsubishi zou als lid van de Renault-Nissan-Alliantie zijn plannen voor de Europese markt kunnen herzien. Aanvankelijk zou de Japanse constructeur onze contreien verlaten tegen 2022 als onderdeel van een driejarig herlanceringsplan. Maar nu zou het lot van Mitsubishi kunnen veranderen volgens de Financial Times. Bepaalde modellen zouden kunnen worden behouden voor de Europese markt, waardoor ze geproduceerd zouden kunnen worden door Renault in Frankrijk.

Mitsubishi heeft bevestigd dat het geen nieuwe modellen meer op onze markt zal lanceren - dat was ook duidelijk bij de onthulling van de vierde generatie Outlander, maar de recente facelift van de Eclipse Cross zou wel in aanmerking komen, zeker als plug-in hybride.

 

Politiek spel

Momenteel is er nog maar weinig informatie bekend. Een raad van bestuur van Mitsubishi zou geneigd zijn om te beslissen dat er auto's kunnen worden gebouwd door Renault in Frankrijk. Er is echter nog geen mededeling gekomen over dit onderwerp. Daarnaast zouden de leidinggevenden van Mitsubishi volgens de Financial Times niet achter deze mogelijkheid staan, ze zouden er zelfs wantrouwig over zijn.

De keuze om Mitsubishi's te produceren in een Renault-fabriek zou een manier kunnen zijn voor de Franse constructeur om te reageren op de druk van zijn grootste aandeelhouder, de Franse staat. Die wil ervoor zorgen dat het besparingsplan van Renault voor niet te veel banenverlies zorgt. Een fabriek geheel of gedeeltelijk toewijzen voor de productie van Mitsubishi's zou een gemakkelijke oplossing zijn, al is het nog niet bekend voor welke modellen dit zou lukken, al zouden ze wel op een gedeeld platform van de Alliantie staan, wat ook een goede manier zou zijn om het elektrische platform winstgevender te maken.

Als deze slag zou worden gewonnen voor de Franse arbeiders, of de verliezen toch zouden worden beperkt, zouden de verdelers van Mitsubishi in Europa weer een sprankje hoop kunnen krijgen. Vooral omdat de verkoop het relatief gezien nog niet zo slecht deed, vooral dankzij de Outlander PHEV en de pick-up L200 in sommige landen. De komst van een Eclipse Cross PHEV zou voor nog meer potentieel kunnen zorgen. Wordt dus nog vervolgd...

Update 11 maart 2021

Het is bevestigd. Mitsubishi zal in 2023 terugkeren naar Europa via de Alliantie. Het merk met de drie diamanten zal twee modellen aanbieden die in Europa worden geproduceerd en gebaseerd zijn op "best-sellers" van Renault die "reeds voldoen aan de reglementaire vereisten" van Europa. De Japanners beloven een specifieke identiteit voor deze modellen. Bovendien zou de Eclipse Cross PHEV in de catalogus kunnen blijven. Er is nog niets beslist voor de Outlander SUV.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten