Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Renault bundelt de krachten met Faurecia voor waterstofopslag

Geschreven door Frédéric Kevers op 22-02-2021

Groupe Renault gaat in samenwerking met specialist Faurecia waterstofopslagsystemen voor lichte vrachtwagens ontwikkelen.

Voor de algemene constructeurs vertegenwoordigt de bedrijfswagenafdeling - voornamelijk lichte vrachtwagens - een belangrijk industrieel en commercieel onderdeel van het bedrijf. De ecologische beperkingen die door steeds meer overheden worden opgelegd, betekenen dat ook deze categorie van voertuigen moet overschakelen op een emissieloze aandrijving. Waar de personenwagens vooral elektrisch worden, blijkt de brandstofcel op waterstof een interessante optie voor de bedrijfswagens. Groupe Renault heeft in dit opzicht een akkoord gesloten met de Franse specialist Faurecia voor waterstofopslag.

Groene waterstof?

Faurecia zal dus, vanaf eind 2021, waterstofopslagsystemen leveren aan de Renault-groep, bedoeld voor een eerste vloot voor lichte vrachtwagens. De Bayans-fabriek van Faurecia zou deze eerste levering moeten aakunnen, maar voor een eventuele verhoging van het verkoopvolume zal er een tweede fabriek nodig zijn. Die zou door Faurecia worden gebouwd in Allenjoie (Frankrijk) en specifiek gericht zijn op opslagsystemen voor waterstof.

De brandstofcel op waterstof maakt een grote actieradius mogelijk, terwijl de tanktijden aanzienlijk korter zijn dan bij een batterij-elektrische wagen. Het is dus een goede oplossing voor (lichte) bedrijfswagens of vrachtvoertuigen die lagere productieaantallen kennen dan personenwagens en meer plek bieden om de brandstofcel te integreren. De vraag blijft echter wel hoe deze waterstof zal worden berekend in de toekomstige globale emissie-index van de EU.

Want als de globale productiecyclus van een voertuig en zijn 'brandstof' worden meegerekend, zal waterstof niet geschikt zijn als koolstofneutrale energiebron vanwege het feit dat de productie ervan nog voornamelijk afhankelijk is van fossiele energiebronnen (vooral aardgas). 'Groene' waterstof uit elektrolyse is wel een oplossing, maar het energierendement ligt daarbij een stuk lager dan bij batterijen.

Toch lijkt de productie van duurzame waterstof voor de kleinere vloten van lichte bedrijfswagens en wegtransport gemakkelijker haalbaar dan voor het particuliere wagenpark. Renault voorziet in ieder geval een marktaandeel van meer dan 30% voor dit type aandrijving op de bedrijfswagenmarkt. We weten ook dat Frankrijk heeft besloten te investeren in groene waterstof door een financieel plan op te zetten van 7 miljard euro voor de productie van groene waterstof, met als doel de industrie en het transport koolstofvrij te maken.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten