Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Renault met Geely voor een nieuwe Chinese start

Geschreven door Frédéric Kevers op 09-08-2021

Renault heeft een akkoord getekend met het Chinese Geely om zijn activiteiten en Zuid-Korea terug te kunnen starten met hybride modellen.

China is de grootste automarkt ter wereld. Voor constructeurs met wereldwijde ambities zoals Renault is het dus van levensbelang om daar sterk te staan. De joint-venture die de Franse constructeur samen met Geely vormt moet Renault de mogelijkheid geven om terug actief te worden in China met hybride modellen. Omgekeerd zullen de Fransen Lynk & Co – een dochterbedrijf van Geely – inzage geven in hun meer dan 20 jaar ervaring op de Zuid-Koreaanse markt.

Het voorbeeld Smart

In de praktijk zal de joint-venture van Geely en Renault het concept overnemen dat is ingewijd door Geely en Daimler voor de ontwikkeling en productie van een elektrische SUV van Smart, waarvan de verkoop, de commerciële activiteiten en de marketing door Daimler worden beheerd. Maar beide bedrijven met betrokkenheid van Geely blijven dus volledig onafhankelijk.

Concreet zal Renault hybride – en later eventueel elektrische – modellen op de markt brengen met Geely-technologie. Dankzij de samenwerking kan de Chinese groep zijn industriële expansie via meerdere partners verbreden en zijn kosten drukken via schaalvergroting in de productie van gemeenschappelijke onderdelen. Renault van zijn kant gaat de joint-venture benutten om zijn aanwezigheid op de Chinese markt opnieuw op te bouwen na het stopzetten van de samenwerking met Dongfeng Motors in 2020.

En wat met Nissan?

De oprichting van deze joint-venture gebeurt dus zonder Nissan, de partner van Renault in de Alliantie, dat zegt niet op de hoogte te zijn van de transacties tussen de Fransen en de Chinezen. Nissan, dat wel deel uitmaakte van de vorige samenwerking tussen Renault en Dongfeng Motors, heeft deze keer dus niet meegedaan aan de oprichting van de nieuwe samenwerking. Al betekent dat nog niet dat Nissan geen voordeel zal kunnen halen uit de nieuwe alliantie.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten