Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Renault Clio V: nieuw gedigitaliseerd interieur

Verwachte lancering : 01-06-2019

Geschreven door Olivier Duquesne op 28-01-2019

Op het komende salon van Genève wordt de opvolger van Renault’s best-seller Clio voorgesteld. Aangezien de auto ook nu nog bijzonder populair is, behoudt hij zijn looks, maar onderhuids en binnenin werd heel wat verbeterd.

Door Tony Verhelle

Clio is een van de iconen geworden bij Renault, net als zijn voorganger R5. De eerste Clio zag het levenslicht in 1990, binnen een dikke maand wordt de vijfde generatie gelanceerd. Zowel Clio I als Clio III zijn Auto van het Jaar geweest. Tot nog toe werden er meer dan 15 miljoen van verkocht in die 28 jaar.

Wanneer Renault een enquête houdt bij zijn huidige Clio-cliënteel blijkt dat de eerste reden om hem te kopen het design is. Merkwaardig is het feit dat de verkoopcurve van Renault’s best-seller atypisch is: gewoonlijk vertoont de verkoop van een model een piek in het tweede of derde jaar na de lancering om dan weer af te zwakken, bij de huidige Clio IV is de verkoop steeds in stijgende lijn gegaan in Europa, van 275.000 exemplaren in 2013 (het eerste volledige jaar) tot… 365.000 in 2018. Wereldwijd zullen er afgelopen jaar 450.000 Clio’s over de toonbank zijn gegaan. Daarmee is de Clio leider in zijn segment in Europa en over alle categorieën tweede, na de onvermijdelijke VW Golf.

Sterk vernieuwd

Als de mensen bij Renault in hun clinics een negatieve opmerking dikwijls zagen terugkomen ging het over het interieur: het oogde helemaal niet mooi of cool, de afwerking was daarenboven zeer middelmatig vonden de Clio-eigenaars. Daar is dan ook hard aan gewerkt om de inzittenden van Clio V een heel ander gevoel te geven.

Bovenaan de prioriteitenlijst voor de “Smart Cockpit” van de nieuwe Clio stonden een goede kwaliteitsindruk en ergonomie. Dat wil zeggen dat het dashboard duidelijk meer gericht is op de bestuurder dan voorheen: het stuur is kleiner en beter afgewerkt, de instrumentencluster is een stuk beter leesbaar (met in de topmodellen een te personaliseren TFT-scherm van 10 duim).

Boven de console prijkt nu een 9,3 duim groot multimediascherm (dat is twee keer groter dan de vroegere 7-duims versie). Het is een licht gebogen verticale tablet die als interface dient voor multimedia, navigatie en infotainment via het nieuwe, geconnecteerde Easy-Linksysteem, de opvolger van R-Link. Het scherm zit ook hoger op de console voor een betere bedienbaarheid en de airco-bedeining verhuisde naar onder het MMI-scherm.

De stoelen hebben een hardere schuimvulling, geven een betere steun en laten passagiers makkelijker in- en uitstappen. Ze nemen tegelijkertijd minder plaats in, wat de binnenruimte vergroot (26 mm meer beenruimte) en het zitten achterin minder claustrofobisch maakt.

De kofferruimte groeide van 330 naar 391 liter (met rechte achterbankleuning), maar de achterklep werd wel iets kleiner omwille van de rigiditeit en een betere bescherming ervan bij kleine aanrijdingen. De keuze van de materialen voor en de afwerking van het interieur is sterk verbeterd, het kan nu ook meer gepersonaliseerd worden en er komen meer uitrustingsniveaus, waaronder een sportieve R.S.-Line en een luxueuze Initiale Paris, met specifiek leren interieurontwerp.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten