Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Flashback – 'De Auto Gids' nr. 115 (1984)

Geschreven door Kevin Kersemans op 06-05-2022

De recente fusie met AutoWereld betekent ook voor AutoGids een nieuwe start. Een goede gelegenheid om in een bui van nostalgie de allereerste nummers van 'De Auto Gids' eens op te duikelen en te kijken wat we toen zoal te vertellen hadden. Deze keer: nummer 115, van 16 februari 1984.

Anno 2022 wil Citroën met de C5 X weer aanknopen met topmodellen als de al even eigenzinnige CX. Geheel volgens de tijdsgeest krijgt de nieuwkomer een plug-inhybrideversie, maar in nummer 115 van 'De Auto Gids', van 16 februari 1984, voelden we de toen nieuwe turbodieselversie van zijn illustere voorganger aan de tand, de CX 25 TRD. Van de kleine Daihatsu Charade kwamen twee motorversies aan bod in één Gedetailleerde Test: de Diesel en de Turbo. De derde Gedetailleerde Test in dit nummer uit het gezegende jaar 1984 was die van de Lancia Trevi, meer bepaald de nieuwe topversie van dat ondertussen totaal vergeten drievolumemodel, aangedreven door een tweeliter die onder druk werd gezet met behulp van een volumetrische compressor. Op de cover van nummer 115 prijkte echter de Volvo 740 GLE, waar we een Korte Test van publiceerden. (opgepast: ongewijzigd overgenomen teksten).

Gedetailleerde tests

Drie modellen werden in 'De Auto Gids' nr. 115 aan een gedetailleerde test onderworpen: de Citroën CX 25 TRD, de Daihatsu Charade Diesel en Turbo en ten slotte de Lancia Trevi VX. Hieronder lees je telkens de kop, het besluit en de kwaliteiten/gebreken van de modellen in kwestie.

Citroën CX 25 TRD

"Men sprak al lang over deze CX Turbo Diesel, hoewel sommigen het nut van een verhoogd vermogen van de 2500 D in vraag stelden. Alsof 75 pk nu echt je van het is! Citroen deed er enige tijd over om de 25 RD en TRD Turbo in april jl. voor te stellen."

BESLUIT CITROËN CX 25 TRD

"De test met de CX 25 TRD Turbo is een echte openbaring, zelfs voor iemand die helemaal niet op een diesel gesteld is. De soepelheid, het koppel en de goede geluiddemping van de Citroën-motor (eens de wagen goed en wel in beweging is) doen de spijtige gebreken in het niet verzinken tot en met de versnellingen, de hernemingen boven 120-130 en het geladen klimmen, omstandigheden waarin zelfs een zeer briljante diesel niet kan optomen tegen een behoorlijke benzinemotor. In tegenstelling tot BMW en Volvo zorgen deze soepelheid en dit koppel ervoor dat de CX-motor zich zeer goed behelpt met de handgeschakelde vijfversnellingsbak, ook in de stad en bij wisselende verkeersomstandigheden. Dit belet echter niet dat je kan dromen van een 25 TRD uitgerust met een automatische vierversnellingsbak. In deze test kwamen ook de basiskwaliteiten van de CX aan het licht: komfort (van zetels en ophanging, maar ook rijkomfort dank zij het gemak waarmee je zeer snel en in minder gunstige omstandigheden kan rijden), interieur (vooral achteraan dank zij de zeer lange wielbasis), ruime en praktische koffer (regelmatige vorm), volmaakt uitgedachte en geschikte hoofd- en sekundaire bedieningen... Had Citroën maar van bij het begin aan de CX die kwaliteiten meegegeven die de Duitse konstrukteurs zo rijk maken, dan had dit model zeker heel wat navolgers gekregen. Ik heb hoofdzakelijk vijf gebreken ondervonden:

* Verbeterbare verluchting : een verstandig liefhebber zal de optie airconditioning bestellen, dit voor een (zeer matige) toeslag van 5,9%.

* Verbeterbare enkelvoudige ruitewisser: misschien is dit verwijt wat subjektief. Heel wat systemen met twee wissers geven bij slechte rijomstandigheden evenmin voldoening.

* Hoog gewicht: het is geen nutteloos gewicht, vermits het overeenstemt met het afzonderlijk onderstel, de hydropneumatische ophanging en andere interessante spitsvondigheden. Het beetje pit en verbruik dat men er bij in­schiet, zijn dus aanvaardbaar.

* Verbeterbare geluiddemping : men is eerder geneigd hierop aan te dringen, omdat het verbeteringen zijn die de basisopvatting van de wagen niet opnieuw in vraag stelt. Citroën kan hieraan dus verhelpen.

* Te lange voorverwarmingstijd: idem.

Voeg er in afwachting nog een tweede elektrisch bediende buitenspiegel bij!"

KWALITEITEN

  • Soepele en gespierde diesel
  • Verbruik
  • Wegligging/remmen
  • Komfort (zetels, ophanging)
  • Rijplezier
  • Grote kofferruimte

GEBREKEN

  • Hoog gewicht
  • Verbeterbare geluiddemping (vooral wind)
  • Voorverwarmingstijd
  • Geen automaat als optie
  • Geen verstelbare rechter buitenspiegel

Daihatsu Charade Diesel en Turbo

"Toen Daihatsu met veel tromgeroffel de komst van een nieuwe generatie mini-auto’s aankondigde, dacht men aanvankelijk dat dit lid van de Toyota-groep slechts het koetswerk van zijn mikro-berlines zou wijzigen."

BESLUIT DAIHATSU CHARADE DIESEL EN TURBO

"De Daihatsu Charade was vroeger o.i. niet aan­gepast aan onze markten. De tijden zijn veran­derd, de noden van de automobilisten ook. De nieuwe Charade is er met de jaren beter op geworden en is net als de andere Japanse auto’s technisch gesofistikeerd. De gewo­ne benzineversies hebben ontegenzeglijk de nodige kwaliteiten. Ze moeten het echter afleggen tegen de Diesel — de kleinste in zijn klasse — en de nieuwe Turbo. Na 1.000 km met de Diesel kunnen we besluiten dat hij moeiteloos 120 km/u haalt. Hij is wel duidelijk beter in zijn element in stadsverkeer en op sekundaire wegen. Op autowegen pruttelt hij wel niet tegen, maar voelt hij zich minder goed in zijn sas. Hij kan erg zuinig zijn, wat niet meer dan logisch is. Je moet wel niet te veel willen. De Turbo bleek een ware openbaring ! Hij bewijst afdoend dat hoogstaande techniek mogelijk is zonder het komfort of het verbruik veel te schaden. De Charade Turbo is meer dan een topversie in zijn gamma. Hij verdient zeker veel sukses !"

KWALITEITEN

  • Dieselmotor voor stadsverkeer, pittig bij hoge toerentallen, zuinig
  • « Voorbeeldige » turbomotor
  • Goed gespreide versnellingsbak
  • Wegligging
  • Lichte en nauwkeurige stuurinrichting

GEBREKEN

  • Geen verklikkerlichtjes voor starter en brandstofreserve
  • Gevoeligheid voor zijwind
  • Onvoldoende remvermogen (Turbo)
  • Koplampen te zwak
  • Onverzorgde afwerking van de koffer

LANCIA TREVI VX

"De geschiedenis herhaalt zich en de automobielwereld ontsnapt hieraan niet. Hoe verklaart men anders dat ondanks de onstuitbare vooruitgang in deze sektor men soms oude technieken herneemt om ze aan te passen aan de huidige noden."

BESLUIT LANCIA TREVI VX

"De kompressor stelde Lancia in staat in 1983 we­reldkampioen rally’s te worden. De techniek van de zuiderlingen heeft dus zijn vruchten afgewor­pen. Bravo ! Dit neemt echter niet weg dat de montage van een kompressor op een Trevi-berline, drie volume twee liter, prak­tisch geen winst opleverde ten opzichte van de Trevi 2000 Injektie, tenzij een hogere topsnelheid en een verbruik dat duidelijk te hoog ligt. Waarschijnlijk heeft men problemen met het af­stellen ! Men kan zich dan ook de vraag stellen of een tweeliter injektiemotor met « gewone » turbolader (waar Lancia toch ook ervaring mee heeft) hier geen betere oplossing zou zijn."

KWALITEITEN

  • Soepele motor bij lage toeren
  • Weggedrag
  • Prima remmen
  • Lichtlopend en precies stuur
  • Volledige standaarduitrusting

GEBREKEN

  • Niet voor de hand liggend voordeel van de kompressor
  • Te hoog verbruik
  • Banale lijn
  • Triestig instrumentenbord
  • Uitrustingsdetails
  • Gebrek aan zijdelingse steun van de zetels

Korte test

In 'De Auto Gids' nr. 115 wijdde onze voormalige hoofdredacteur Tony Verhelle een Korte Test aan de Volvo 740 GLE. Hieronder lees je de kop en het besluit van dat artikel.

Volvo 740 GLE

"Volvo doet het goed. In 1983 verkochten de Zweden 365.000 wagens, weer 15% meer dan het vorige rekordjaar... 1982. Geen aanleiding dus voor de Volvo-bazen om nieuwe modellen uit te brengen, zou men op het eerste zicht denken. Fout ! Is de huidige hausse bij Volvo niet juist te danken aan de regelmaat waarmee zij met nieuwe of veranderde, resp. afgeleide modellen op de markt komen ?"

BESLUIT VOLVO 740 GLE

"Wij werden aangenaam verrast door dit bijkomende Volvo-model, zodat wij met een halve boutade kunnen besluiten : de beste 760 totnogtoe is ... een 740."

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 1 (1979)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 17 (1980)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 23 (1980)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 68 (1982)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 57 (1981)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 109 (1983)

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten