Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Renault 5 Turbo 3: Restomod

Geschreven door Frédéric Kevers op 28-07-2021

Alweer een 'restomod', ditmaal van de Renault 5 Turbo. Het Frans-Amerikaanse Legend Automobile presenteert deze op de Groep B-rallymonsters geïnspireerde Turbo 3, met 400 pk in de mouw.

Dit is de opvolger van de Renault 5 Turbo en Turbo 2: deze restomod heet Turbo 3 en is gerenoveerd met een boel moderne technologie. Met als hoofdpunt de tot 400 pk opgefokte vierclinderturbo, gekoppeld aan een mechanische versnellingsbak.

Het is het werk van Legend Automobile, waarvan de initialen L.A. refereren naar thuisstad Los Angeles, een bedrijf opgericht door 3 Fransen. Het ontwerp komt van Alan Derosier, ex-Renault-man en de man achter de lijnen van de MP Gemballa Marsien. Voor de Renault 5 Turbo 3 deed Legend Automobile beroep op de kennis van SoCal Frenchiez, gespecialiseerd in Franse klassiekers, en BloodMotorsport, een bedrijf uit Lyon dat zich specialiseert in competitiewagens.

Renault Turbo 3 Legend Automobile

>>> Lees ook – E-Legend EL1 is een elektrische hommage aan de Audi Sport Quattro S1

Carbon en digitaal

De Turbo 3 bijft trouw aan de lijnen van de R5 Turbo 2, maar doet beroep op hedendaagse technologie. Het koetswerk is gebouw uit koolstofvezel, terwijl de lichtblokken voor- en achteraan uit led's bestaan. De tellerkast is gedigitaliseerd.

Renault Turbo 3 Legend Automobile

De R5 Turbo 3 wordt aangedreven door een centraal gemonteerde en gemoderniseerde viercilinderturbo, die 400 pk genereert. Het vermogen gaat naar de achterwielen via een manuele versnellingsbak.

Om de stabiliteit te verbeteren zien we, behalve de achtervleugel, luchtgeleiders op de C-stijl en een diffusor met aan weerszijden enorme uitlaatpijpen. De wielen blijven relatief bescheiden qua maat: 16 duim vooraan, 17 duim achteraan.

Binnenin treffen we een retromodern interieur, met 2 kuipzetels met vierpuntsgordels en een halve rolkooi achterin.

Hoeveel exemplaren Legend Automobile zal bouwen, noch de verkoopprijs, zijn op dit moment bekend.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten