Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Renault Espace F1 uit 1994

Geschreven door Klaas Janssens op 07-04-2022

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 1994 stammende Renault Espace F1 op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Monovolumes zijn passé. En in de Formule 1 maakt het Williams-team nog nauwelijks wat klaar. Dat was helemaal anders in 1994, het jaar waarin de Renault Espace F1 zowel autoliefhebbers als racefanaten deed kraaien van plezier. De aanleiding? De tiende verjaardag van de monovolume. En de successen in de racerij, want als motorleverancier van Williams reed de Franse constructeur van de ene zege naar de volgende titel.  Hoewel een flink uit de kluiten gewassen familiewagen nagenoeg niets gemeen heeft met een F1-wagen, leverde die mix een van de meest tot de verbeelding sprekende conceptcars uit de autogeschiedenis op.

LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z

Er kwam een heleboel kunst en vliegwerk aan te pas, met een speciaal ontwikkelde vooras en een van Williams FW14 uit 1992 overgenomen achterasconstructie, maar het resultaat was om te smullen. Rond het op maat gemaakte chassis drapeerde Matra, destijds verantwoordelijk voor de productie van de Renault Espace, een zowat volledig uit koolstofvezel vervaardigd koetswerk. Het bleef een monovolume, maar wel eentje die een stuk breder op zijn wielen stond, over extra koelgaten beschikte en een enorme vleugel op het dak droeg. Het interieur van de Renault Espace F1 telde vier aparte zitplaatsen, met een dikke V10-motor tussen de twee achterste kuipstoelen.

1994 Renault Espace F1 Concept

13.000 toeren per minuut

De Renault Espace F1 werd aangedreven door een atmosferische V10 die een cilinderinhoud van 3,5 liter combineerde met een piekvermogen van 800 pk en een maximumkoppel van 705 Nm. De motor draaide tot 13.000 toeren per minuut en bezorgde de monovolume een topsnelheid van 312 km/u. De sprint van 0 naar 100 km/u vroeg niet meer dan 2,8 seconden, nog eens 4 tellen later joeg je de naald van de snelheidsmeter ook voorbij de 200 km/u. De op het Autosalon van Parijs voorgestelde Renault Espace F1 werd ingezet op verschillende promo-eventen met F1-piloten Alain Prost en David Coulthard achter het stuur, bij enkele Formule 1-races fungeerde de monovolume zelfs als Safety Car. 

Er bestaan twee exemplaren van de Renault Espace F1. Een statisch designmodel dat tot de Renault Classic-collectie behoort en het rijdende, met Williams-technologie gezegende prototype dat in het bezit van Matra zou zijn.

1994 Renault Espace F1 Concept

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten