Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Renault EZ-Pod: kleine autonome shuttle

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-05-2019

Renault-teams verkennen autonoom rijden voor korte ritjes met de EZ-Pod. Deze robot kan zelfs de rol van trouwe vierwieler aannemen en kan mensen helpen met beperkte mobiliteit.

Renault presenteert een nieuwe autonome robot. De EZ-Pod moet korte ritten kunnen afleggen aan lage snelheden. Het kleine voertuig is ultracompact, elektrisch, en constant verbonden met het internet. Aan de zijkant is een grote opening die de passagiers moet toelaten om makkelijk in en uit te stappen. Binnen worden ze begroet door twee schermen die informatie over de reis weergeven. Een actief verlichtingsysteem past de helderheid van de wanden aan om te kunnen communiceren met de andere inzittenden, en zelfs daarbuiten (Hallo, Tot Ziens, Gratis, Gereserveerd, Stand-by, Onderweg).

De laatste kilometer

De voertuig moet vooral als shuttle worden ingezet op gesloten locaties zoals parkeergarages, campussen, winkelcentra,... Maar dit micromobiliteitsvoertuig kan ook in stadscentra of andere woonwijken worden gebruikt. Het beweegt niet echt snel: ongeveer 6 km/u. Zo kan het ook oudere mensen of mensen met beperkte mobiliteit bijstaan. Het kleine frame geeft het ook de mogelijkheid om dichterbij huizen en voetgangers te komen. Dan kan het ook de rol van robotmetgezel vervullen, die even meewandelt met zijn gebruiker. Dat kan nuttig zijn bij leveringen, met name als een “bezorger van goederen.”

Sensors

Om deze missies tot een goed einde te brengen, is de EZ-Pod uitgerust met een camera en LIDAR aan de voorkant. Die worden geholpen door korte- en langeafstandsradars achter de zwarte banden. Ten slotte staan er twee antennes en een GPS op het dak. Prototypes zullen door gebruikers worden getest om te zien of de EZ-Pod aan hun verwachtingen en gebruiken voldoen. Het voertuig zal waarschijnlijk worden aangepast in functie van de feedback van deze testers.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten