Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Renault Clio E-Tech Hybrid: moeiteloos geëlektrificeerd

Renault lanceert onder de noemer E-Tech een heuse golf van hybride modellen deze zomer, waarvan deze Clio van het zelfladende type is. Ondanks zijn kleine batterij weet hij toch indruk te maken.

32.725 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Voor wie shopt in het B-segment, is de Renault-dealer geen slechte plek om te vertoeven. Je hebt er de keuze tussen elk type aandrijving: benzine, diesel, elektrisch (Zoé), plug-inhybride (Captur E-Tech) en voortaan ook een ‘zelfladende’ full hybrid in de vorm van deze Clio E-Tech. Hij gebruikt dezelfde atmosferische benzinemotor als de plug-inhybride Mégane E-Tech op de voorgaande pagina’s, maar zijn batterij is met een capaciteit van 1,2 kWh een stuk kleiner. Hij kan ook op minder elektrokracht rekenen, waardoor het gecombineerde vermogen hier ‘maar’ 140 pk bedraagt in plaats van 160 pk in de Mégane of Captur E-Tech Plug-In. Toch hee_ zo’n kleine batterij zijn voordelen. Ten eerste: het beperkte meergewicht. De hybride Clio is slechts 80 kilo zwaarder dan een 1.3 TCe 130 met EDC-versnellingsbak. Niet direct een ballast die je opmerkt tijdens de dagelijkse ritten dus. Daarnaast heb je met de Clio E-Tech nooit gedoe met stekkers en laadkabels, wat toch voor meer gebruiksgemak zorgt. De batterij laadt tijdens het rijden op met behulp van energie van de verbrandings motor of gerecupereerd bij het afremmen, waarbij een van de twee elektromotoren dient als generator. Die remenergierecuperatie gebeurt automatisch als je het rempedaal intrapt, maar je kunt de motorrem ook versterken, door de hendel van de versnellingsbak in de B(rake)-stand te zetten: daarmee is de Clio E-Tech bijna geschikt voor one pedal driving, zoals sommige volledig elektrische wagens: je regelt alles met het gaspedaal.

De bescheiden capaciteit van de batterij betekent ook dat ze na een paar keer goed remmen opnieuw volledig opgeladen is, waarna je de energie weer kwijt kunt als ondersteuning van de benzinemotor of om volledig elektrisch te rijden bij lage snelheden. Renault beweert dat je in de stad tot 80 procent van de tijd puur op de elektromotor kunt rijden, wat voor een tot 40 procent lager verbruik zorgt. Het was dan ook niet toevallig dat het merendeel van de testrit die het merk voor ons had uitgestippeld, binnen de bebouwde kom verliep, waar de Clio E-Tech inderdaad vaak kon vertrouwen op zijn batterij. Onder 30 km/u en met de verbrandingsmotor uit maakt de hybride Clio overigens hetzelfde zoemgeluid als de volledig elektrische Zoé om zwakke weggebruikers te waarschuwen.

  • Zuinige aandrijflijn
  • Geen ruimteverlies
  • Niet veel duurder dan benzine of diesel
  • Trage reactie bij vol gas
  • Minder vlot dan verwacht
  • Soms rumoerige motor

In dit artikel : Renault, Renault Clio , Renault Captur

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm