Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Renault Koleos: Interne concurrentie

Geschreven door op

Basisprijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

Renault is zich meer dan ooit bewust van het belang van SUV’s en voegt de Koleos als een nieuw topmodel toe aan zijn gamma. Die heeft heel wat troeven maar neemt geen enkel risico…

Het concept

Zoals in elke andere min of meer alternatieve analyse bevestigt Renault dat de vorige en eerste Koleos (2008-2014 bij ons) goed verkocht… op wereldschaal. In Europa wist deze Samsung met ander merklogo SUV-liefhebbers echter nooit te verleiden, zelfs al bleken de klanten die er wel een kochten erg tevreden te zijn, wat we wel kunnen geloven. De nieuwe Koleos, die we ook Kadjar XL zouden kunnen noemen, staat op hetzelfde platform als de Nissan X-Trail/Nissan Qashqai/Renault Kadjar/Renault Espace en past bij de familie van luxemodellen van Renault (Espace, Talisman en Talisman Estate). Hij werd opgeleukt met een knappe look, of toch voor wie houdt van de nieuwe visuele identiteit van Renault.

  • Elegante uitstraling
  • Erg gezellige Initiale Paris-versie
  • Gewillige 1.6 dCi
  • Geen derde zitrij
  • Geen benzinemotoren
  • Vrij plompe 2.0 dCi 4x4

Wat er verandert

In vergelijking met de vorige Koleos: alles. In vergelijking met zijn technische broers of neven: niet veel. Er hangt dus een gevoel dat we het allemaal al eerder hebben gezien, maar toch is het een interessant aanbod, of op zijn minst voor Renault-liefhebbers die de koffer van de Kadjar nog wat te klein vinden, de Espace te conceptueel en de Talisman te conventioneel. Renault kiest er bewust voor om de Koleos te beperken tot 5 zitplaatsen, zodat zijn inzittenden dankzij de lengte van 4,67 meter en de wielbasis van 2,07 meter geen plaats te kort komen. De koffer slikt 542 tot 1.677 liter en heeft een vlakke laadvloer met de achterbank neergeklapt. Qua motoren biedt Renault enkel diesels aan: een 1.6 met 130 pk en een 2.0 met 175 pk, waarbij die laatste beschikbaar is vierwielaandrijving en/of de X-Tronicautomaat. De 1.6 houdt het bij de manuele zesversnellingsbak. Om het verschil te maken heeft de Koleos recht op een Initiale Paris-versie met onder meer nappaleren stoelen en omvattende hoofdsteunen.

Hoe rijdt hij?

De Koleos is een van de meer koddige baby’s van zijn segment, met in zijn slankste versie een leeggewicht van 1.615 kilo (1.6 dCi met voorwielaandrijving), dat kan oplopen tot ronduit 1.829 kilo als 2.0 dCi 4x4. Vraag hem met andere woorden niet om gezwind bochten te verslinden. Zijn vredige chassis werkt echter wel perfect bij een rustige en anticiperende rijstijl. We begonnen onze testsessie met de 2.0 dCi van 175 pk met X-Tronic en 4x4 en stapten vervolgens over op de 1.6 dCi 130 met manuele overbrenging. Die laatste heeft onze voorkeur omdat hij minder zwaar is – en dus lichtvoetiger – en omdat de 1.6 dCi zijn koppel vroeger ontplooit, waardoor hij levendiger is. Hij maakt ook minder lawaai bij constante snelheden. De grote diesel biedt een voordeel voor kampeerliefhebbers dankzij een sleepvermogen van 2 ton (1.650 kilo voor de 1.6).

Budget & uitrusting

De Koleos heeft alles aan boord om je op je gemak te voelen: verwarmde (voor- en achteraan) en geventileerde (vooraan) stoelen, een gemotoriseerde kofferklep, een groot panoramadak. Maar niet bepaald op de instapversie Zen, die 32.150 euro kost en die enkel verkrijgbaar is als 1.6 dCi met voorwielaandrijving. Het tweede niveau, Intens, kost 34.550 euro als 1.6 en 37.850 euro als 2.0 X-Tronic. Het derde uitrustingsniveau is het erg aangename Initiale Paris. Dat kost 40.756 euro en is er enkel met de dikste diesel. Voor vierwielaandrijving op die laatste moet je nog 2.000 euro extra neertellen.

Concurrentie

De Koleos heeft zich goed bewapend, maar toch belooft de strijd erg hard te worden. Hij moet afrekenen met twee belangrijke nieuwe modellen, de Peugeot 5008 en de Skoda Kodiaq, en we mogen nog de toekomstige “lange” Volkswagen Tiguan verwachten. Verder zijn er nog de Nissan X-Trail, Kia Sorento en Hyundai Santa Fe. Zonder de interne concurrentie te vergeten van de Espace of zelfs de Grand Scénic.

Ons verdict

De Koleos heeft niets wereldschokkends, maar zijn comfort, binnenruimte en elegantie (als Initiale Paris) geven hem wel erg goede kaarten aan de tafel van de grote SUV’s van het D-segment. Dat hij het moet stellen zonder een derde zitrij of kleinere diesels verraadt echter een gebrek aan interesse van Renault. We mogen niet vergeten dat de Fransen ook nog de Espace en de Grand Scénic moet kunnen slijten aan gezinnen in niches waar de concurrentie minder hard is.

In dit artikel : Renault, Renault Koleos