Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / De eerste elektrische Rolls is een Phantom van 1961

Geschreven door Sébastien Vanhouche op 22-08-2020

Lunaz, een Britse specialist die klassiekers ombouwt tot elektrische wagens, stelt zijn nieuwste creatie voor: een Rolls-Royce Phantom V van 1961, nu de allereerste elektrische Rolls.

De eerste elektrische Rolls-Royce komt niet van het merk zelf. Lunaz, een Britse specialist in het ombouwen van klassiekers naar EV's, heeft een Rolls-Royce Phantom uit 1961 getransformeerd. Het proces begint met de restauratie van de auto. De Rolls wordt volledig uit elkaar gehaald, gescand in 3D, gewogen en tenslotte weer samengesteld volgens de smaak van zijn toekomstige eigenaar. De oude V8 van 6,2 liter maakt tenslotte plaats voor een batterijpakket van 120 kWh dat, volgens Lunaz, genoeg moet zijn om bijna 500 km af te leggen per laadbeurt. Een elektromotor sluit natuurlijk goed aan bij het comfort en de luxe waar het Engelse merk bekend om staat.

Moderne technologie

Maar Lunaz gaat verder dan de mooie limousine enkel te elektrificeren: er zit nu ook navigatie, wifi, USB-poorten en airco op. De remmen, de besturing en de ophanging zijn gemoderniseerd in ware Rolls-Royce-stijl, om niet te vloeken met het oude design van de Phantom. Als de nieuwe Ghost, die binnenkort wordt gepresenteerd, je niet aanstaat of niet 'groen' genoeg is, kan je dus kijken naar deze neoklassieke Phantom. Maar dan moet je ook genoeg geld kunnen neerleggen, om precies te zijn 500.000 Britse pond zonder opties, ofwel minstens 550.000 euro.

Nog een Rolls

Het Engelse ombouwbedrijf kan dezelfde behandeling trouwens ook toepassen op een andere Rolls, de Silver Cloud, voor een meer redelijke prijs van 350.000 pond, ofwel bijna 400.000 euro. Hier is de batterij wat kleiner (80 kWh), maar hij zou nog dezelfde autonomie halen als zijn grote broer. De productie van deze elektrische herinterpretaties is beperkt op slechts 30 exemplaren.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten