Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Rolls-Royce Dawn : Goud in de mond

Met de Dawn – Engels voor ‘dageraad’ – brengt Rolls-Royce een opvallend moderne luxecabrio op de markt. Met de laagste daklijn voor het Britse prestigemerk ooit én vier volwaardige zitplaatsen.

342.000 €
  • Score redactie 15.73/20

Overzicht :

Toen Rolls-Royce verleden jaar een nieuw ‘open’ model aankondigde, dacht de goegemeente dat het om een cabrioversie zou gaan van de Wraith. In werkelijkheid betreft het een geheel nieuw model dat een naam meekrijgt die we uit het verre verleden kennen: Dawn – ofte ‘dageraad’. De voorganger met dezelfde naam dateert al uit 1948, en gedurende de vijf jaren dat die stamvader in productie was, vonden welgeteld 28 stuks een koper. 

Sinds 2007 (twaalf jaar nadat de Corniche met pensioen werd gestuurd) bezit Rolls-Royce al een vierzitscabrio in zijn stal: de Phantom Drophead Coupé. Maar deze Dawn is andere koek en wie de twee convertibles naast elkaar zet, komt tot de vaststelling dat de Phantom Drophead Coupé (die trouwens binnenkort verdwijnt en geen opvolger zal krijgen) er plots wel héél zwaar uitziet. Terwijl de Dawn dan weer ‘fruitig jong’ oogt, om in wijntermen te spreken. 

De Dawn is naar Rolls-maatstaven een compacte auto. Met een lengte van ‘maar’ 5,29 meter zit hij in de buurt van de Wraith (5,27 meter) en blijft hij een stukje onder de Ghost (5,40 meter). Dat dit meer is dan een open Wraith, valt echter meteen op: liefst 80 procent van de koetswerkpanelen is verschillend tussen de twee. De Dawn is een ‘andere’ auto: eleganter, lager, moderner en vooral jonger. Alhoewel hij nauwelijks 1 centimeter minder hoog is dan de Wraith, lijkt hij veel lager en dat is een pluim op de hoed van de designers. 

  • Elegante lijn met kap open én toe
  • Vier volwaardige zitplaatsen
  • Uniek wegcontact
  • Hoge prijs
  • Fiscale lasten
  • Kleine koffer

In dit artikel : Rolls-Royce, Rolls-Royce Dawn

Geschreven door op