Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / NEVS reanimeert Saab 9-3

Geschreven door Laurent Norro op 12-12-2017

Wie de komende maanden door China rondtrekt, zal daar steeds vaker exemplaren kruisen van de Saab 9-3. Die heten daar NEVS 9-3 en onderscheiden zich van het oorspronkelijke model door hun elektrische aandrijving.

De 9-3 van Saab herrijst uit zijn assen. Hij heet dan weliswaar niet langer Saab, maar wel NEVS. De constructeur achter het initiatief is een Chinees consortium dat de activa van het failliete Zweedse merk heeft verworven. Vandaag gaat de groep aanvankelijk de berline bouwen. Later volgt de break, die een cross-overuitstraling krijgt en 9-3X gaat heten. Het grootste verschil met de Saab-modellen is dat ze zuiver elektrisch worden aangedreven.

300 kilometer

Deze 9-3, die uiterlijk maar weinig verschilt van het oude model, wordt in China gebouwd, in de Tianjin-regio. Het radiatorrooster is licht hertekend en de bumpers zijn herwerkt om plaats te maken voor led-dagrijlichten. En dat is het zo’n beetje. Onder de motorkap ligt echter een elektromotor. Het vermogen daarvan is nog onbekend, maar NEVS belooft een rijbereik van minstens 300 kilometer. De NEVS 9-3X zou dezelfde technische kenmerken hebben en bovendien een paar extra stootstrips krijgen zoals het past bij dit soort cross-overs.

Succes gegarandeerd

Blijkbaar wordt voor de Chinese 9-3 veel succes verwacht. De constructeur heeft al verschillende samenwerkingsakkoorden getekend. NEVS kan bovendien al rekenen op een mooi aantal bestellingen, een uitgebreid distributienetwerk en belangrijke huurders. Daardoor zouden al zeker 150.000 exemplaren een koper hebben. En dat terwijl de fabriek er maar 50.000 per jaar van kan maken.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten