Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Interview / Andrew Shepherd (Seat): CNG is gemakkelijk

Andrew Shepherd, CNG-productexpert van Seat, Vertelde ons in een gesprek op het salon van Brussel alles over deze technologie en over de strategie van zijn merk voor deze brandstof.

AutoGids: Heeft CNG een rol te spelen in de automarkt en in de jacht op de CO2?

Andrew Shepherd: CNG zal een heel belangrijke rol spelen. Het is naïef om te denken dat we alle eieren in één mand kunnen leggen. De toekomst zal dus niet tot één oplossing beperkt blijven. CNG is een van de mogelijkheden die wij zien. Het potentieel is enorm. Zo kan aardgas uit de grond worden opgepompt of worden gewonnen uit biomassa (bio-CNG). Een CNG-wagen stoot in elk geval 25 procent minder CO2 uit dan een benzinemodel en 75 procent minder NOx dan een diesel. Er komt ook geen fijnstof vrij, dus een partikelfilter is niet nodig.

AG: Nochtans krijgen we niet het gevoel dat er veel steun van de overheid komt, al neemt het aantal tankstations in België wel toe. En in de rest van Europa?

AS: Het verschilt per land. Italië en Duitsland kennen CNG goed. Frankrijk begint het voorzichtig te overwegen. En dan is er nog Spanje. Met Seat hebben we de technologie onder de aandacht gebracht. In 2018 leverden we 11.000 aardgasauto’s, 7 keer meer dan in 2017, terwijl er maar 60 tankstations zijn. Doorgaans vind je die in de buurt van een Seat-dealer. Uiteraard gaat die situatie evolueren. Zeker nu Madrid de parkeertarieven voor CNG-wagens gaat halveren. Ook Europa gaat een duw in de rug komen geven met een project ter promotie van alternatieve brandstoffen. Zo zal de Unie een netwerk helpen uitbouwen. Eind 2024 zou er langs de belangrijkste verkeersassen van Europa om de 150 kilometer een CNG-station moeten staan (en om de 400 kilometer een LNG-station voor vrachtwagens). Op die manier moeten CNG-rijders heel Europa kunnen doorkruisen.

AG: Maar CNG blijft wel verboden in de Shuttle onder het Kanaal.

AS: Ja, onbegrijpelijk. In het Verenigd Koninkrijk is geen CNG en toen de tunnel werd gegraven, kende men het in Frankrijk ook nog niet. Daarom heb ik de indruk dat het verbod zonder veel nadenken is ingevoerd. Op zich is het niet gevaarlijker om met de Shuttle te reizen met een benzinewagen dan met een CNG-auto. Door de kwestie op tafel te leggen, zouden we de zaken moeten kunnen veranderen en het reizen mogelijk moeten maken, maar vandaag is dat nog niet het geval. Hetzelfde geldt trouwens ook voor bepaalde beperkingen in veerboten.

AG: In parkings is er daarentegen geen probleem.

AS: Geen enkel probleem, CNG-wagens mogen ondergronds parkeren.

Auto’s op twee brandstoffen gaan verdwijnen

AG: Bijzonder aan een CNG-model is dat het nog een benzinetank moet hebben want soms heeft de motor nog benzine nodig. Waarom?

AS: Allereerst hoop ik dat we op middellange termijn op een punt komen waar auto’s enkel nog op CNG rijden en dus niet ‘bifuel’ moeten zijn zoals dat vandaag nog het geval is. De technologie evolueert en een zuivere CNG-auto is duidelijk te volgende stap. De huidige modellen rijden trouwens al zo goed als altijd op aardgas. Benzine hebben we nog nodig in drie specifieke situaties:

  • Wanneer de gastanks leeg zijn en er geen CNG-station in de buurt is.
  • Bij zeer lage temperaturen (-10 graden Celsius) om de gasinjectoren te verwarmen.
  • Net na het vullen van de tanks, want dan moet een beetje benzine in de inlaat worden gespoten om de gasrestanten weg te branden.

Wanneer benzine in die twee laatste scenario’s niet langer noodzakelijk is, dan zouden er ‘monovalente’ CNG-wagens kunnen komen. Verder zijn het auto’s zoals elke andere, die zich even gemakkelijk laten gebruiken als een klassieke vierwieler. Op sommige modellen mag zelfs een trekhaak worden geplaatst.

AG: Is het een beetje de rol van Seat binnen de VW-groep om de aardgastechnologie te verbeteren?

AS: We hebben inderdaad een voortrekkersrol voor de ontwikkeling van overdwars ingeplante CNG-motoren, met de medewerking van Volkswagen. Maar in 2023 zullen wij volledig verantwoordelijk zijn voor deze technologie.

AG: Zou CNG door verder te evolueren een concurrent kunnen worden voor benzine tegenover elektrische en hybride auto’s?

AS: Dat is moeilijk te voorspellen. Tegen 2030-2040 zullen er diverse technologieën bestaan. CNG zal een rol spelen, maar hoe groot die wordt, dat weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat het een echt ecologisch alternatief biedt. Zeker als je weet dat tegen 2030 dertig procent van het aardgas uit hernieuwbare bronnen zal komen.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten