Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: Seat Ibiza I (1984-1993)

Geschreven door Steven Appelmans op 05-10-2021

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: de Seat Ibiza (1984-1993).

Hoewel de Spaanse constructeur nog niets met Volkswagen te maken had, was er een directe link tussen deze Seat Ibiza en de tweede generatie van de VW Golf. Wolfsburg was geen fan van de schetsen die Giugiaro had gemaakt, waarna die aangeboden werden bij Seat en de basis vormden voor de Ibiza. Naast Volkswagen krijgt ook Porsche een eervolle vermelding in het verhaal van de Seat Ibiza. De Duitse sportwagenbouwer was namelijk betrokken bij de ontwikkeling van de grotere benzinemotoren van de Spanjaard.

>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z

Op het kleppendeksel van die motoren lees je Porsche System, een vermelding die de Spaanse constructeur 9 mark per verkochte Seat Ibiza koste. Maar zo staat het er wel zwart op wit, dat is toch iets waard.

Waarop moet je letten?

De opzet van de eerste generatie is dermate simpel dat je mechanisch alles kan oplossen met wat ijzerdraad, een hamer en een dosis gezond verstand. Weet wel dat de 900 cc grote basismotor van de Seat Ibiza een Fiat-blok is. En dus verstoken blijft van het opschrift 'Porsche System’. Dat is niet de enige reden waarom we die instapkrachtbron zo zouden laten: de Seat Ibiza werd op punt gesteld in een tijd dat Spanjaarden alles nog mañana deden, waardoor de afwerking bijgevolg niet meteen tot de sterke punten van de Seat behoort.

Al verbeterde die kwaliteit met de jaren én met het stijgen van uitrustingsniveau, meer luxe die dus wel onlosmakelijk verbonden zat aan een grotere motor – met de vermelding 'Porsche System'. Voorts dien je eveneens alert te zijn voor roest, en dat op de gebruikelijke plaatsen, een issue dat trouwens eveneens onder handen genomen werd bij de latere, gefacelifte exemplaren van generatie één. Tot slot, gezien de bovenvermelde vergankelijkheid, zal het niet verbazen dat je wat zal moeten zoeken naar een goede Seat Ibiza. Die zijn niet zo dikgezaaid, wat je ook van de wisselstukken kan zeggen.

Wat mag dat zoal kosten?

De duurste Seat Ibiza die we gevonden hebben, kost 3.200 euro, al krijg je daar dan wel een 1.5 GLX in showroomstaat voor in ruil. Zie het als een bovengrens. Weet wel dat de Ibiza’s die we gevonden hebben, bijna allemaal dateren van na de facelift. Hoewel die technisch dus betrouwbaarder zijn, komen die evenzeer met een saaie en conventionelere boordplank. Bovendien hoor je er vaak een stevig mondje Spaans voor te kennen, aangezien het vooral in het land van Sinterklaas is dat je nog originele exemplaren van deze generatie Seat Ibiza kan spotten.

Een leuk alternatief?

Een Skoda Favorit, als je de VW-link levend wil houden. Of een Citroën Visa. Dat fransoosje vergde namelijk ook een bescheiden financiële inbreng. Je kan ook eens naar de andere kant van de wereld kijken. Richting Hyundai en zijn Pony, bijvoorbeeld.

 
Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten