Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Seat Ibiza Cupra

Het Cupra-logo is terug van weggeweest bij Seat. De eerste die er opnieuw mee mag pronken, is de Ibiza, die nog steeds een beroep doet op de schitterende 1.4 met dubbele drukvoeding en 180 pk.

Prijs
NB

Een lage bumper met in het midden een gapende luchtinlaat, leddagrijlichten die een brede glimlach vormen, zwarte spiegelkappen, gestroomlijnde zijschorten en een (imitatie)diffusor achteraan met een grote centrale uitlaat: de Seat Ibiza Cupra rijdt niet onopgemerkt voorbij. Zijn techniek deelt deze topversie nog steeds met de Volkswagen Polo GTI en de Skoda Fabia RS, want hij blijft gebruikmaken van de 1.4 TSI in combinatie met de DSG-zevenbak waarmee ook de twee neefjes van de groep uitgerust zijn. De motor van de Cupra wordt nog steeds gekenmerkt door zijn dubbele drukvoeding.

Onderweg laat de Ibiza Cupra vooral de kwaliteiten van zijn motor gelden, zowel bij courante snelheden, waarbij zijn genereuze koppel een vlotte rijstijl mogelijk maakt, als op een snel parcours, waar hij blijk geeft van een lange adem en - vooral - een zeer aangenaam, ruw stemgeluid voortbrengt. De DSG-bak kwijt zich uitstekend van zijn taak. Het schakelen gebeurt snel en zonder lastonderbreking en dus zeer efficiënt, maar ondanks de lepels aan het stuur vertikt de bak het nog steeds om meerdere versnellingen tegelijk op- of terug te schakelen. Los daarvan heeft de DSG-bak nog altijd de immense verdienste dat je in het dagelijkse verkeer ontspannen kunt rijden en indien nodig toch makkelijk het beschikbare potentieel kunt aanspreken.

De nieuwe Ibiza Cupra springt in het oog met zijn knappe look en zijn zeer behoorlijke prestaties. Een echte GTI in de zuiverste zin is dit echter niet: de Spanjaard heeft niet het geslepen en speelse karakter van sommige van zijn rivalen, maar is meer compromisgericht. Dat lijkt ons echter maar een half gebrek, in die zin dat hij ook veel bruikbaarder blijft in de dagelijkse praktijk.

U kunt de Eerste Test van de Seat Ibiza Cupra nalezen in AutoGids 869 van 20/2/2013.

In dit artikel : Seat, Seat Ibiza

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker