Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Seat Ibiza Ecomotive

Ook van de nieuwe generatie van de Ibiza lanceert Seat een extra zuinige versie, de Ecomotive. Die pakt uit met een gemengd normverbruik van nauwelijks 3,7 l/100 km.

Prijs
NB

De derde generatie van de Ibiza introduceerde bij Seat het Ecomotive-logo. De Ecomotive-variant van de recent gelanceerde vierde generatie gaat logischerwijs verder de ingeslagen weg op en kan nieuwe recordcijfers voorleggen door vooral klassieke aanpassingen aan motor, stroomlijn en gewicht. De uitverkoren motor is de 1.4 TDI van 80 pk en 195 Nm, waarvan de elektronische sturing werd aangepast. De kleine driecilinder is standaard uitgerust met een onderhoudsvrije partikelfilter en een oxidatiekatalysator. Zijn normverbruikscijfers bedragen 4,9, 3,0 en 3,7 l/100 km, respectievelijk in de stad, buiten de stad en gemengd.

De globale winst procent is echter ook te danken aan een gewichtsbesparing van zo'n 70 kilo ten opzichte van de oorspronkelijke versie. Seat verhindert de koper overigens wel om te kiezen voor optionele uitrusting die het gewicht gevoelig de hoogte zou injagen. Een airco behoort nog wel tot de mogelijkheden, en het merk laat je ook kiezen tussen drie of vijf deuren, wat in de verf gezet mag worden. En nu we het toch over het koetswerk hebben, kunnen we meteen vermelden dat de Cx-waarde kon worden verlaagd van 0,33 naar 0,30.

Met een identieke versnellingsbakspreiding leidt het geheel van deze maatregelen in werkelijkheid niet alleen tot een daling van het verbruik, maar ook tot betere prestaties dan die van de klassieke 1.4 TDi. Het beste van twee werelden dus. In de praktijk moet je wel vrede nemen met een kil en sober interieur, al is op de inrichting niets aan te merken. Het belangrijkste is ongetwijfeld echter dat de opgegeven verbruikscijfers realistisch zijn, in die zin dat je niet hoeft te rijden zoals bij een economy run om ze te behalen.

De nieuwe Seat Ibiza Ecomotive, die gepland is voor maart, past beproefde, maar efficiënte formules toe om zijn verbruik en dus zijn CO2-uitstoot te beperken. Die laatste bedraagt 98 g/km, wat bij ons goed is voor een overheidspremie van vijftien procent van de aankoopprijs, boven op de korting van 200 euro omdat het model is uitgerust met een partikelfilter. En dat alles zonder afbreuk te doen aan de kwaliteiten van het basismodel qua binnenruimte, bouwkwaliteit, enzovoort.
 

In dit artikel : Seat, Seat Ibiza

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars