Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / D’Ieteren geeft details over terugroepactie dieselgate

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-04-2016

De Belgische importeur van de merken uit de Volkswagen-groep, D’Ieteren, herhaalt zijn volledige medewerking aan de bijzondere commissie en geeft uitleg over de procedure van de terugroepactie.

D’Ieteren respecteert de aanbevelingen van de bijzondere dieselgate-commissie van de Belgische overheid en “stelt alles in het werk om alle auto’s met niet-conforme software terug te roepen”. De Belgische importeur volgt de planning en de technische oplossingen die door de Volkswagen-groep zijn uitgewerkt. Elke klant wordt persoonlijk gecontacteerd en de terugroepactie zal “zo snel mogelijk” en “in de beste omstandigheden” verlopen. De update kan ook uitgevoerd worden tijdens een andere interventie bij de dealer.

Onduidelijk

In Europa is elk land vrij te beslissen over de verplichting van deze terugroepactie. Tot nu toe maakt België dit niet verplicht, omdat er geen gevaar voor veiligheid zou zijn. Een beetje vreemd, want je zou toch denken dat de volksgezondheid mogelijk bedreigd is. Mogelijk, want we weten nog altijd niet of de betrokken Volkswagens al dan niet voldoen aan de uitstootlimieten die hier minder streng zijn dan in de Verenigde Staten, waar het schandaal uitbrak.

Certificaat

Hoe het ook zij, klanten van de betrokken modellen krijgen de mogelijkheid om te vragen dat hun wagen conform gemaakt wordt tijdens een onderhoudsbeurt of een bandenwissel. Volgens de importeur duurt de interventie niet meer dan een halfuur. En ze is uiteraard helemaal gratis. Na de correctie krijgt elke klant een certificaat. Dat is ook een morele verbintenis tussen de constructeur en zijn klanten, want “het bevestigt dat de uitvoering van de corrigerende maatregelen geen enkel negatief effect heeft op het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot, de motorprestaties of het geluidsemissieniveau van hun voertuig”. Dit certificaat is ook nuttig bij een eventuele latere doorverkoop van de auto in België of een ander land van de Europese Unie.     

Persoonlijke uitnodiging

D'Ieteren spoort zijn klanten aan om deel te nemen aan de terugroepactie, zoals de commissie heeft gevraagd. Naast de gepersonaliseerde uitnodiging voor elke eigenaar van een betrokken model, blijft de interactieve website www.customercare.dieteren.be ter beschikking van de klanten. Hier vinden surfers geactualiseerde informatie of kunnen ze contact opnemen om praktische of technische vragen te stellen.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten