Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Skoda Kodiaq 2021: facelift en technische update + prijzen!

Geschreven door Frédéric Kevers op 29-06-2021

De Skoda Kodiaq krijgt na 4 jaar op de markt een facelift met een technische en technologische upgrade, maar de beloofde plug-in hybride Kodiaq iV komt niet. UPDATE: we hebben nu ook de prijzen!

Skoda's eerste grote SUV, de Kodiaq, werd vier jaar geleden gelanceerd. Het is dus tijd voor een kleine facelift. Op de planning: een paar cosmetische wijzigingen, geoptimaliseerde motoren en een update qua veiligheid en connectiviteit. Er is echter geen hybride Kodiaq iV in het verschiet, maar wel een aangescherpte vRS-versie.

EVO-motoren

Onder de motorkap van de Skoda Kodiaq facelift vinden we de bekende benzine- en dieselmotoren, maar dan geoptimaliseerd om de CO2-uitstoot te verlagen. Bovenal krijgt de grote Tsjechische SUV een nieuwe vRS-topversie. Het vermogen varieert nu van 150 tot 245 pk.

Er zijn vijf verschillende motoren, drie benzine- en twee dieselmotoren. Er zijn twee versies van de 2.0 TDI, met 150 of 200 pk, steeds gekoppeld aan een gerobotiseerde DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling met 7 versnellingen. Vierwielaandrijving is optioneel op de 2.0 TDI 150, de 2.0 TDI 200 krijgt het standaard.

Op benzine begint het aanbod met de 1.5 TSI met 150 pk, de enige die met een manuele versnellingsbak verkrijgbaar is. Dan zijn er twee varianten van de 2.0 TSI, de ene met 190 pk en de andere met 245 pk voor de sportieve vRS-versie. In beide gevallen is vierwielaandrijving standaard, net als de DSG-versnellingsbak. Alle motoren voldoen aan de Euro 6d-norm.

Met 245 pk en 370 Nm beschikbaar vanaf 1.600 tpm accelereert de Skoda Kodiaq vRS van 0 naar 100 km/u in 6,2 seconden, 4 tienden sneller dan zijn voorganger op diesel, terwijl zijn topsnelheid nu 230 km/u bedraagt, 8 km/u meer dan voorheen. Er is echter nog geen sprake van de beloofde plug-in hybride versie.

Škoda Kodiaq facelift 2021

Koetswerk en afmetingen

Een facelift betekent ook een nieuwe look. Geen revolutie voor het koetswerk van de Kodiaq, maar er zijn wel enkele wijzigingen die Skoda's grote SUV een opfrisbeurt geven. De koplampen verliezen hun driehoekige vorm en krijgen een complexer design die de look van de Kodiaq moderniseert. De bumper is herwerkt, de Matrix full-LED koplampen hebben geen aparte mistlampen meer maar hebben een 'slecht weer'-modus die de weg helpt verlichten bij beperkte zichtbaarheid.

Aan de voorzijde is de bumper in carrosseriekleur voorzien van een nieuw ontworpen luchtrooster aan de onderzijde, met L-vormige afwerkingen aan de zijkanten die lijken op luchtgordijnen. Achteraan hebben de lichten - standaard full-led - een scherper, meer verfijnd design en zijn ze voorzien van dynamische richtingaanwijzers. Een nieuw ontworpen spoiler zit bovenop de achterklep en draagt bij aan een Cx van 0,31.

Uiteraard doen de cosmetische wijzigingen niets af aan de basiskwaliteiten van deze grote SUV, die met neergeklapte zetels een laadvermogen tot 2.065 liter biedt. Met 5 zitplaatsen blijft de basiscapaciteit van de koffer indrukwekkend met 835 l, terwijl het nog steeds mogelijk is om te kiezen voor een derde zitrij voor een totaal van 7 zitplaatsen.

>>> Lengte: 4697 mm, breedte: 1882 mm, wielbasis: 2790 mm

Veiligheid en rijhulpmiddelen

Uiteraard profiteert de Skoda Kodiaq 'Phase 2' van een upgrade op het gebied van veiligheidsuitrusting en rijassistentie. Skoda biedt in de EU standaard Front Assist met voorspellende voetgangersbescherming en City Emergency Braking aan. Het optionele dodehoekdetectiesysteem waarschuwt de bestuurder tijdig voor voertuigen die van achteren naderen, tot op een afstand van 70 m.

Travel Assist omvat vijf rijhulpsystemen en maakt gebruik van radar en camera's aan boord om bepaalde geautomatiseerde rijfuncties mogelijk te maken, waaronder adaptieve cruise control in combinatie met de DSG-bak. Travel Assist omvat ook een verbeterde verkeersbordherkenning, Adaptive Lane Assist, Traffic Jam Assist en Emergency Assist. Dankzij Hands-on Detect controleert dit systeem ook om de 15 seconden of de bestuurder het stuurwiel aanraakt en of er een risico bestaat dat hij de controle verliest door een mogelijk medisch noodgeval. In dat geval activeert Emergency Assist de alarmlichten en stopt de auto op zijn rijstrook.

Škoda Kodiaq facelift 2021

Technologie en connectiviteit

De Skoda Kodiaq is uitgerust met de nieuwste versie van de Virtual Cockpit. Hij is voorzien van een 10,25 inch-scherm en biedt vijf vernieuwde lay-outs. De informatie die in de modellen Classic, Extended, Modern, Basic en Sport wordt weergegeven, is dezelfde als in de andere modellen. Wat connectiviteit betreft, is een inductielader voor smartphones nu beschikbaar, net als draadloze Apple CarPlay en Android Auto.

Lancering en prijs

De vernieuwde Skoda Kodiaq komt in september 2021 op de markt voor een vanafprijs van 32.620 euro inclusief btw (Kodiaq Active 1.5 TSI man. 6). Rij je liever op diesel, dan ben je verplicht op te klimmen naar het Ambition-niveau, waarbij de 2.0 TDI 150 pk met DSG7 41.185 euro kost. De nieuwe Kodiaq RS met 2.0 TSI van 245 pk kost minstens 58.865 euro.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten