Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Skoda: kleine EV, goedkopere modellen en Afrika in het vizier

Geschreven door Frédéric Kevers op 24-03-2021

Skoda ziet de toekomst groots met de komst van een kleine elektrische auto, goedkopere modellen om de concurrentie tegen te gaan en een kans om de Afrikaanse markt te bestormen.

In een interview met Automotive News Europe vertelt Thomas Schaefer (de nieuwe CEO van Skoda) dat het Tsjechische merk drie grote ontwikkelingsassen zal volgen voor zijn toekomst: een kleiner en betaalbaarder elektrisch model uitbrengen onder de Enyaq iV, goedkopere modellen bouwen om te kunnen blijven concurreren met de Franse en Koeaanse tegenstand en zijn aanwezigheid op de Afrikaanse markt ontwikkelen.

Klein broertje voor de Enyaq

Voor Schaefer is het essentieel dat Skoda een compacter en goedkoper elektrisch model aanbiedt onder de Enyaq iV. Dat model zou dus al in de nabije toekomst moeten komen, al weten we nog niet of het om een SUV gaat of een meer klassieke stadswagen. Misschien een neefje van de toekomstige elektrische stadswagen van Seat? Schaefer spreekt over nog een elektrisch model, maar dan op middellange termijn: "Later kan ik me nog een volledig elektrische auto voorstellen met het formaat van de Octavia. Maar dat is eerder iets voor de tweede helft van het decennium.'

De juiste prijs

Een ander stokpaardje voor de nieuwe CEO is om het merk weer in de prijzenoorlog te krijgen. De producten van Skoda zijn de laatste jaren wat hoger geklommen qua positionering, zowel qua bouwkwaliteit als qua technologie, maar daarmee zijn ook de prijzen gestegen. Skoda is dus de befaamde verhouding prijs-kwaliteit waarmee het zijn reputatie heeft opgebouwd, een beetje kwijt.

Nu wordt het merk geconfronteerd met concurrentie uit Frankrijk en Korea die agressiever is qua prijsstelling, waardoor Skoda moet reageren om zijn martkaandeel terug te winnen, vooral in de mediterrane landen. De uitdaging wordt dus om nieuwe instapversies te ontwikkelen die een gunstige prijs hebben, zonder in te boeten op kwaliteit. Schaefer noemt het voorbeeld van de Kodiaq, die aantoont dat het merk in staat is om producten aan de juiste prijs aa nte bieden dankzij goed berekende marges. "Als iemand binnen de VW-groep het kan, dan zijn wij het wel. Skoda is de spaarkampioen."

Coming to Africa

Skoda is aanwezig in meer dan honderd landen en zit een beetje vast in een verzadigde Europese markt. Om zich te kunnen ontwikkelen moet het merk zich dus richten op nieuwe afzetmarkten en alternatieven vinden voor Latijns-Amerika, India en China. Afrika vertegenwoordigt dus een belangrijk aandeel in de strategie van het Tsjechische merk. Maar om daar te slagen, moet er volgens de CEO rekening worden gehouden met een lokale productie: "Neem nu Egypte of Algerije, waar je een auto-industrie kan opzetten die lokaal banen creëert en de lokale markten bedient, in plaats van de ingevoerde tweedehandsmarkt. Lokale productie kan op een gegeven moment interessant worden. Egypte heeft 100 miljoen inwoners en de automarkt is goed voor 700.000 tot 800.000 auto's per jaar. Daar willen wij deel van uitmaken."

De vraag is met welke modellen deze markten benaderd kunnen worden. Verbrandingsauto's, hybrides of elektrische wagens? Is de emissieloze mobiliteit al aangepast voor deze regio's? De Euro 7-motoren zouden niet meer compatibel zijn met de brandstof die in sommige Afrikaanse gebieden wordt aangeboden. Het alternatief van elektrische wagens zou daarom interessant kunnen zijn. Vooral omdat deze landen genieten van gunstigere voorwaarden voor de productie van groene stroom, onder meer via zonne-energie. Het potentieel is er dus, maar het zou wel enorme publieke investeringen vragen om een geschikte laadinfrastructuur aan te leggen.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten