Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Skoda Enyaq iV: een goed ID

Geschreven door Laurent Blairon op 07-05-2020

Nog voor de VW ID.4 konden we rijden met zijn Tsjechische variant, de Enyaq, de eerste volledig elektrische cross-over van de Volkswagen-groep.

Skoda Enyaq

Een grote primeur in verschillende opzichten. Om te beginnen gaat het om de eerste elektrische cross-over van de Volkswagen-groep – we konden nog niet rijden met zijn neef, de ID.4 – maar het is ook de eerste Skoda die gebruikmaakt van VW’s MEB-platform, dat ontwikkeld werd voor de volledig elektrische modellen van de groep. Bovendien rolt de Enyaq niet van de band in Zwickau, in Duitsland, zoals de ID.4, maar in het Tsjechische Mlada Boleslav.

Design

We konden in Ierland, ver weg in het uiterste puntje van West-Europa, niet alleen rijden met nog gecamoufleerde Enyaqs, we konden het model ook statisch bewonderen zonder zijn trompe-l'oeilpak. Hoewel de ID.4 en de Enyaq in profiel (dat het midden houdt tussen een SUV en een grote break) best wel gelijkenissen vertonen, verschillen hun voorpartijen duidelijk van elkaar. De Tsjech heeft de modern-futuristische stijl van de ID.4 niet overgenomen: zijn neus bevat hoekige details en doet sterk denken aan de Superb en de Kodiaq. Bovendien behoudt hij een traditionele motorkap, wat nutteloos is, want er schuilt geen motor onder (en ook geen kofferruimte in de plaats trouwens). Ze is er gewoon om kandidaat-kopers die nog sceptisch staan tegenover elektrische auto’s, gerust te stellen.

Toch was er ruimte voor wat fantasie. Zo wees een designer ons op de ledkoplampen met kristaleffect en het radiatorrooster met indirecte verlichting, een soort eerbetoon aan de Boheemse glasindustrie. Maar de Enyaq wil ook de ideale elektrische auto voor gezinnen zijn, en pakt daarom ook uit met praktische details die erg ‘Simply Clever’ zijn, zoals paraplu’s in de voorste deuren. De afmetingen zijn bekend: de nieuwe Skoda is 4,64 meter lang, 1,87 meter breed en 1,61 meter hoog, en hij heeft een wielbasis van 2,77 meter. Kortom, hij is groot genoeg om te voldoen aan de verwachtingen van gezinnen, maar niet té groot voor in de stad en in krappe parkeerplaatsen.

Ruim en relaxed

Aan het stuur van een tweewielaangedreven versie met 204 pk en een 306 pk sterke variant met vierwielaandrijving ontdekken we in de eerste plaats een comfortabel en (erg) ruim interieur. De wielbasis zorgt ervoor dat ook volwassenen genoeg beenruimte hebben. We rijgen de bochten van het Ierse platteland in stilte aaneen, met de elastische hernemingen die eigen zijn aan EV’s. Het is een natuurlijk en relaxt ritje, maar bij momenten ook erg actief, ondanks de twee ton die de auto op de weegschaal zet. Maar aangezien we in een erg strikt konvooi reden, met het verbod elkaar in te halen, kunnen we er voorlopig nog niet veel meer over zeggen.

Qua onderstel zijn twee types voorzien: normaal en Sport. Onze testauto’s stonden op het standaardonderstel en op wielen van 21 duim (in plaats van de achttienduimers die standaard zijn). Het wegcontact van deze preproductie-exemplaren zou nog wat verzacht mogen worden. Over de prijs viel bij het ter perse gaan nog niet veel te zeggen, maar die zou moeten beginnen rond de 40.000 euro. De lancering is voorzien voor dit jaar, de commercialisatie volgt in 2021.

Motoren en batterijen

Het Enyaq-gamma zal gevarieerd zijn: twee motoren, drie batterijen, vijf vermogensvarianten. In de basisversie Enyaq 50 drijft een motor van 148 pk de achterwielen aan en garandeert de lithium-ionbatterij van 55 kWh (netto: 52 kWh) een WLTP-rijbereik van 340 kilometer. Deze versie is gericht op particulieren, met een minimale aankoopprijs en een maximale kofferruimte (585 liter). Dan is er de Enyaq 60, nog steeds een achterwielaandrijver, maar met een motor van 180 pk en een batterij van 62 kWh voor een rijbereik van 390 kilometer. De Enyaq 80 heeft een motor van 204 pk en een batterij van 82 kWh, waarvoor Skoda een rijbereik van maar liefst 500 kilometer opgeeft. Dat moet als muziek in de oren klinken bij een belangrijk publiek: dat van de taxibedrijven.

Voor de prestatiefreaks zijn er de versies met twee motoren, de 80X en vRS, met respectievelijk 265 en 306 pk. Deze twee topversies beloven een rijbereik van 460 kilometer, maar ook een tijd van 6,2 seconden om van 0 naar 100 km/u te sprinten, terwijl hun topsnelheid begrensd is op 180 km/u. Deze opgepepte Enyaqs bieden minder kofferruimte, maar kunnen andere praktische diensten bewijzen: zo mogen ze tot 1.200 kilo slepen. Opladen kan aan een gewoon stopcontact van 230 volt, maar ook aan een wallbox (11 kW, driefasig) en snelladers tot 125 kW. Aan die laatste volstaan 40 minuutjes om opnieuw aan 80 procent batterijlading te raken.

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten