Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: Skoda Enyaq iV RS (2023) - zoals de Coupé

Geschreven door Olivier Duquesne op 25-10-2022

De Skoda Enyaq iV erft in zijn klassieke versie ook het RS-label en de dubbele motor. Hij kan dezelfde cijfers voorleggen qua vermogen en prestaties en pakt uit met dezelfde spirit als de Enyaq Coupé RS.

Het was de Skoda Enyaq Coupé die het volledig elektrische RS-label lanceerde. En nu heeft de 'normale' SUV het ook geërfd. De Enyaq iV RS maakt het zichzelf niet moeilijk. Hij heeft hetzelfde duo elektromotoren (de voorste 204 pk, de achterste 109 pk) dat een gecombineerd vermogen en koppel levert van 220 kW ofte 300 pk en 460 Nm.

LEES OOK Detailtest Skoda Enyaq Coupé RS iV

De topsnelheid van de Skoda Enyaq RS is beperkt tot 180 km/u, maar optrekken van 0 tot 100 km/u doet hij in 6,5 seconden. De 82 kWh-batterij zorgt voor een WLTP-rijbereik van 500 km. DC-snelladen kan met maximaal 135 kW, met plug&pay-mogelijkheid (direct betalen wanneer het voertuig wordt aangesloten op de terminal). Net als voor de Enyaq Coupé RS. Een van de rijmodi is een permanente vierwielaandrijving, tot 20 km/u, voor het rijden op onverharde wegen.

Skoda Enyaq iV RS

RS-look

De RS-badge levert de elektrische Skoda Enyaq iV natuurlijk ook wat specifieke interieur- en koetswerkdetails op. Om te beginnen zorgen enkele aerodynamische ingrepen voor een Cx van 0,26, wat een positieve invloed heeft op het rijbereik. Dit is het resultaat van aanpassingen aan het chassis, dat dankzij de sportophanging vooraan 15 mm en achteraan 10 mm lager ligt, de geprofileerde kunststof inzetstukken en de grote wielen.

De wielen van de Skoda Enyaq iV RS hebben standaard een diameter van 20 duim, maar als optie kunnen ze worden ingeruild voor exemplaren van 21 duim. Verder heeft de nieuwe RS recht op Matrix-ledverlichting, zwarte koetswerkelementen, specifieke voorbumper, een kristallen grille met zwart rooster, een achterdiffusor en voorstoelen en interieurelementen in carbon.

Skoda Enyaq iV RS

Grotere koffer, lagere prijs

Een aspect waarin de Skoda Enyaq RS verschilt van de Enyaq Coupé RS is de passagiersruimte achterin en de koffer. Die laatste heeft een volume van 585 liter, wat 15 liter meer is dan die van de Coupé RS. De achterklep kan elektrisch worden geopend en gesloten door je voet onder de bumper te zwaaien. Met de achterbank neergeklapt bedraagt het totale volume 1.710 liter. De Skoda Enyaq RS is 4.653 mm lang, 1.879 mm breed en 1.605 mm hoog, met een wielbasis van 2.768 mm.

De nieuwe Skoda Enyaq iV RS wordt in de loop van 2023 aan het gamma toegevoegd. Reken op een prijs die een 3.000 euro lager ligt dan die van de RS Coupé, dus op een 62.000 euro.

Skoda Enyaq iV RS

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten