Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Skoda's RS-label veertig jaar jong

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-06-2014

Dit jaar is het precies veertig jaar geleden dat het RS-label bij Skoda verscheen, eerst op de 180 RS en 200 RS voor competitiegebruik. Tegenwoordig plakt het logo op de sportieve topversies.

Het RS-label bij Skoda debuteert in 1974, in volle communistische periode, wanneer het merk nog Tsjechoslovaaks is. De afkorting, die voor Rally Sport staat, prijkt dat jaar op drie auto's die ingeschreven zijn in het nationale rallykampioenschap: een 180 RS en twee 200 RS'en. Het gaat om voorwieltrekkers, aangedreven door een tweeliter van 163 pk met bovenliggende nokkenas en gekoppeld aan een Porsche-versnellingsbak. Een jaar later zet de constructeur zijn ambities kracht bij met de 130 RS, waarmee Skoda deelneemt aan internationale rally's en circuitwedstrijden.

Anders dan zijn voorgangers is de 130 RS een achterwielaandrijver met achterin een 1,3 liter grote viercilinder van 140 pk. De motor beschikt over een Weber-carburator en een smering via droog carter en geeft deze 4 meter lange coupé een top van 220 km/h. Hoewel hij technisch achteroploopt ten opzichte van westerse rivalen, weet de 130 RS - ook wel eens de 'Oostblok-Porsche' genoemd - enkele mooie ereplaatsen bij elkaar te rijden, met als hoogtepunt een één-twee-klasseoverwinning in de rally van Monte-Carlo in 1977 en de zege in het Europese toerwagenkampioenschap in 1981. Dat jaar valt trouwens het doek voor de 130 RS, na 200 gebouwde exemplaren.

Bijna twintig jaar lang verdwijnt het RS-label in de vergeethoek, tot Skoda in 2000 - het Tsjechische merk is op dat ogenblik een volwaardige VW-dochter geworden - de Octavia RS lanceert, met een 1.8-turbo van 180 pk. Vanaf dan plakt het logo ook op gewone productieversies. Drie jaar na die eerste Octavia RS volgt nog een Fabia RS, met een 1.9 TDI van 130 pk. In 2005 maken we kennis met de tweede generatie van de Octavia RS, beschikbaar als 2.0 TSI van 200 pk en als 2.0 TDI van 170 pk, en in 2010 stapt de Fabia RS voor zijn tweede generatie over naar een benzinemotor (1.4 TSI van 180 pk). De jongste RS in de rij is de derde Octavia RS, die beschikbaar is met een 2.0-benzine van 220 pk en een 2.0-diesel van 184 pk.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten