Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Wist je nog? Dat Skoda in 1905 gemotoriseerde driewielers maakte

Geschreven door Yeelen Möller op 01-04-2020

België is in lockdown en veel mensen vervelen zich thuis. Wij zorgen voor extra leesvoer. Zo vertellen we enkele verhalen die zelfs de grootste autokenners nog nooit hadden gehoord. Dat Skoda een bakfiets met benzinemotor maakte, bijvoorbeeld.

Skoda, of beter gezegd: Slavia, begon in 1895, toen de technieker Václav Laurin en de boekenverkoper Václav (dat moet een populaire naam zijn geweest) Klement besloten samen fietsen te verkopen. Na drie jaar maakten ze hun eigen fietsen, nog een jaar later besloten ze er zelf ontworpen motoren op te schroeven. Eerst met luchtkoeling, later ook met waterkoeling.

Die watergekoelde motoren bleken maar weinig populair op de tweewielers, maar bewezen wel hun nut op de in 1905 gelanceerde driewieler met laadbak of passagiersbank tussen de voorwielen – een soort bakfiets met benzinemotor. Die laadbak blokkeerde de luchttoevoer naar de motor, waardoor vloeistofkoeling noodzakelijk werd. Nog niet met een pomp, maar via een thermosifon: het warme water van de motor steeg naar een reservoir waar het kon afkoelen, alvorens vanzelf terug te vloeien naar de motor.

Beter in de zomer

Het koelsysteem werkte het best als de motor ook echt warm was, wat meteen het grootste pijnpunt van de LW-driewieler blootlegde: in koude temperaturen draaide de motor niet goed. Dat kwam door het simpele koelsysteem, maar ook door de brandstoftoevoer, die vertrouwde op de natuurlijke verdamping van benzine. De smering gebeurde trouwens eerst via een handpompje, maar werd later voorzien door een automatisch systeem.

Ondanks die ongemakken werd de Slavia LW-driewieler een bescheiden succes dankzij zijn praktische gemak: je kon er twee passagiers of tot 200 kilo aan bagage mee vervoeren met een topsnelheid van 40 km/u, dankzij de 5 pk sterke eencilinder van 780 cc die het achterwiel aandreef. Koeriers en postdiensten maakten graag gebruik van de 160 kilo zware driewieler, ze werden zelfs geëxporteerd naar het buitenland.

Laurin en Klement produceerden de driewielige LW van 1905 tot 1911, maar de productiecijfers zijn niet bekend. Vandaag blijven er echter nog maar 3 stuks over, plus nog een aparte motor. Eentje daarvan (die op de kopfoto) staat in het Skoda Museum in Mladá Boleslav, de thuisbasis van Skoda.

 
Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten