Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Skoda Fabia: Jong volwassen

Geschreven door Steven Appelmans op

Deze vierde generatie van Skoda’s Fabia hoort de lakmoesproef te zijn van de volwassenheid waarin het Tsjechische merk zich ondertussen al een paar jaar wentelt. Of hoe kleintjes, letterlijk en figuurlijk, groot worden.

Het valt amper te geloven, maar ook de Skoda Fabia heeft ondertussen al meer dan 20 kaarsen uitgeblazen. Geboren in 1999 heeft het stadskarretje altijd gefungeerd als het witte stadsproduct van de VW Group. Technisch in essentie een Volkswagen Polo (of Seat Ibiza), maar dan iets minder luxueus en dus goedkoper in de markt gezet. Een strategie die het merk, en bij uitbreiding het moederbedrijf, geen windeieren heeft gelegd. Sinds dus het einde van de vorige eeuw sleet Skoda dik 4,5 miljoen Fabia’s. Inmiddels zijn we bij generatie vier.

Koetswerk en afmetingen

Of ze daar nog veel bij gaan doen, zal afhangen van hoe het beoogde publiek de veranderde strategie van de Tsjechen weet weg te slikken. Skoda mikt immers beduidend hoger met zijn Fabia, zowel qua praktisch gemak als naar aangeboden luxe. Dat de wielbasis van 2.564 mm (wat 94 mm meer is dan voorheen) die van de allereerste Octavia overtreft, spreekt in deze dan ook boekdelen.

Overigens stopt het niet bij de afstand tussen de wielen. Met zijn 4,1 meter in de lengte passeert de Fabia ook de gevoelige 4-meter-barrière. Daarmee is hij niet alleen 11 centimeter langer dan zijn voorganger, het maakt van de Fabia ineens ook de langste MQB A0 inzending van het moment. Of anders gesteld: hij is langer dan de Volkswagen Polo en Seat Ibiza. Voor de volledigheid geven we nog meer dat de Fabia ook iets breder werd (plus 48 mm) en tegelijk iets lager (- 8 mm).

Interieur en kofferruimte

Het zal allicht niet verbazen dat de groeistuit zich ook toont in de koffer. Met de 50 liter die erbij kwam, heeft de Skoda Fabia achter de tweede zitrij nu 380 liter in de aanbieding. Het spreekt voor zich dat ook de habitat uitnodigend genoeg is om vier volwassenen te huisvesten. Uiteraard wordt het achterin nooit zo comfortabel als bij pakweg een Skoda Octavia, maar de tijd dat iedereen groter dan 1m80 zijn knieën in de nek diende te vouwen om mee te kunnen, legt nu écht wel in het verleden.

Gezien de MQB-onderbouw ook een verbeterde elektronische architectuur toestaat, hebben de passagiers evenzeer naar digitale luxe weinig te klagen. Van de 10,15 duim grote tellerpartij over het tot 9,2 duim grote centrale aanraakscherm tot de verschillende rij-assistenten en veiligheidssnufjes (met voor het eerst de mogelijkheid tot het installeren van 9 airbags), net zoals bij de rest van de familie valt het ook op de Skoda Fabia te bestellen.

Idem wat de Simply Clever-oplossingen betreft. 43 zijn dat er waarbij de meer gekende gadgets – de ijskrabber, de trechtervormige vuldop van de ruitenwisservloeistof en ja, zelfs de paraplu in de bestuurdersdeur – zich aangevuld zien met een aantal specifieke handigheidjes. Speciale vermelding is er in deze voor de verschillende opbergmogelijkheden voor de koffer, een pen- en kaarthouder in het opbergvak onderaan de middentunnel en het verwijderbare scherm voor het panoramische dak (dat vervolgens op te vouwen en weg te bergen valt in een netje onder de hoedenplank). 

Specificaties en prestaties

Verrassing (alhoewel): ook de Skoda Fabia laat de eTSI’s van het merk (en de Group) links liggen. Te duur voor dit soort wagen heet de verklaring. Skoda gooide het dus noodgedwongen over een andere boeg om het verbruik te drukken, een oplossing die het deels vond in de aerodynamica. Met een Cx van 0,28 zou de Fabia recordhouder moeten zijn in zijn segment. Een weerstandscoëfficiënt die er kwam door actieve roosters in de bumpers, specifieke velgen, een zo goed als vlakke bodem en een verlengde spoilerlip.

Voorts is het aan de bestuurder om de dorst van de benzineblokjes zo veel mogelijk te temperen. Inderdaad, diesels zijn er niet, net zo min als viercilinders. Het is te zeggen, later op het jaar volgt de 1.5 TSI die met zijn 150 pk de Fabia-line-up (voorlopig?) zal toppen. Tot die tijd zal het moeten komen van het lot 1 liter-driecilinders, al dan niet met drukvoeding. Er is nog geen definitieve bevestiging dat de basis 1.0 MPI van 65 pk de oversteek zal maken, waardoor we voorlopig een slag om de arm houden bij het naar voren schuiven van de 1.0 MPI met 80 pk en 93 Nm als instapper.

Een meer dan keurig molentje dat zich aardig van zijn taak kwijt. Zolang er maar mee weggebleven wordt van snelwegen. Met een 0-naar-100-km/u-tijd van 15,5 seconden mag het duidelijk zijn dat er stevig gepeerd zal moeten worden wil men in de tred van het snellere verkeer raken. Het lijkt ons dan ook dat de 1.0 TSI’s beter in de markt zullen liggen. Skoda laat nog de keuze tussen een versie met 95 pk en 175 Nm en eentje met 110 pk en 200 Nm, weliswaar met dien verstande dat de zeventraps-DSG zich enkel laat koppelen aan de sterkste variant.

Hou er wel rekening mee dat de keuze voor een DSG ook een meerverbruik impliceert. Al voegen we daar in dezelfde adem aan toe dat het gaat om een halve liter (4,9 voor de 1.0 TSI M6 tegenover 5,4 voor 7-DSG) een 11 g/km CO2 (113 versus 124 g/km). Voor de 1.0 MPI (die altijd met een manuele vijfbak komt) ligt het gemiddelde trouwens op 5 liter/100 km met een corresponderende CO2-uitstoot van minimaal 114 g/km.

Rijgedrag

Het neemt niet weg dat het schakellui rijden perfect past bij de vrij neutrale chassisafstelling. De Skoda-ingenieurs gaven zelf aan dat ze de dempers voor en achter iets zachter hebben afgesteld dan wat hun collega’s bij VW voorzagen bij de Polo, net omwille van de andere insteek die de Tsjechen hanteren. Een weggedrag dat zich misschien nog het best laat samenvatten als ‘normaal is al gek genoeg’.

Het maakt van de Skoda Fabia allerminst een scheurijzer, wat evenwel niet wil zeggen dat het een sof zou zijn. Zo werd het zogeheten body-in-white beduidend strakker wat op zijn beurt leidde tot een vergrote torsionele stijfheid. Een resultaat dat voornamelijk op het conto komt van het staal met de grootste trekstijfheid dat voor de A- en B-stijlen, het tussenschot en de transmissietunnel werd gebruikt. Een bouwprocédé dat er ineens ook voor zorgde dat de nieuwe Fabia quasi hetzelfde op de weegschaal zet als zijn voorganger.

Nog bevorderend voor de rijdynamiek is het elektrisch bekrachtigde stuur dat prettig in de hand ligt en afdoende gevoel genereert om een vlotte cadans aan te kunnen houden. De MacPhersons voor- en torsieas achteraan kunnen dat hogere tempo ook vrij vlot de baas, al laat de voortrein, middels geleidelijk opgebouwd onderstuur, desalniettemin duidelijk en snel verstaan wanneer het te bont dreigt te worden.

Nu valt daar wel enigszins een mouw aan te passen middels het met 15 millimeter verlaagde sportonderstel dat een verbeterde dynamiek belooft. Geld dat wij niet zouden spenderen gezien er dan meteen verzaakt wordt aan het prima dempingscompromis dat Skoda in de standaardset-up heeft uitgedokterd. In diezelfde optiek zouden we ook stoppen bij de 17-duimers. Bij het maatje meer dat dan nog in de cataloog staat, manifesteren putten en hobbels zich aanzienlijk harder.

Belgische prijs Skoda Fabia

Hoeveel de Skoda Fabia bij ons moet kosten, weten we jammer genoeg nog niet. De marktintroductie is voorzien voor volgende maand, waardoor we allicht tot dan zullen moeten wachten op definitieve cijfers. Nu kregen we wel al een richtprijs mee. Skoda zou zijn Fabia vanaf om en bij de 14.000 euro in de markt willen zetten. Beduidend duurder dan voorheen, al is dat een logische gevolg van de premiumkoers die Skoda in deze uitstuurde. Met andere woorden, voor dat geld zou er ook meer auto moeten zijn. Wat niet wegneemt dat het ons allerminst zou verbazen mocht een 1.0 TSI met die 7-DSG in de hoogste Style-uitvoering en aangevuld met wat extra luxe de kaap van de 30.000 euro ronden.

Skoda Fabia – verdict AutoGids

Skoda heeft opnieuw gedaan wat het ondertussen al een aantal decennia voor elkaar krijgt: prijs-kwaliteit een bijzonder interessant alternatief op wielen zetten voor de meer gevestigde (lees: premium) waarden van de VW Group dan wel het B-segment. Gezien de Skoda Fabia technisch inwisselbaar is met bijvoorbeeld de Polo, voorziet in vergelijkbare luxe, meer dan behoorlijk oogt en dat bovendien nog eens aftopt met meer praktisch gemak, is de vraag in deze vooral waarom u niet voor de Fabia zou kiezen.  Waarop het enige afwijzende antwoord dat wij dan kunnen verzinnen zou zijn dat er voor dat geld – de steeds hogere prijzen zijn evenzeer eigen aan de evolutie bij Skoda - eigenlijk ook een aantal grotere en performantere middenklassers haalbaar worden.

In dit artikel : Skoda, Skoda Fabia

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars