Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Skoda Karoq: SUV met eenvolumerinspiratie

Geschreven door David Leclercq op

De Skoda Karoq is niet gewoon een ingekorte Kodiaq of een tweelingbroer van de VW Tiguan of Seat Ateca. Hij wil zich onderscheiden door praktische oplossingen, met vooral een interieur dat is geïnspireerd op dat van een eenvolumer.

Het concept

De SUV-trend spaart niemand meer. Zonder SUV’s is er geen groei meer mogelijk, zelfs niet voor sportief ingestelde merken – Porsche zal dat met plezier beamen. Het fenomeen landt dus ook bij Skoda, dat na de grote Kodiaq met zijn 7 zitplaatsen de Karoq introduceert, of de echte opvolger voor de Yeti. En hij zou weleens een van de verkooptoppers van Skoda kunnen worden, zoals de Ateca dat nu al is voor Seat, want die is daar goed voor 20 procent van de omzet.

  • Binnenruimte en slimme vondsten
  • Verzorgd comfort
  • Kwaliteitsindruk, uitrusting
  • Onzuiver rijgedrag
  • Middenarmsteun achterin is een skiluik
  • Geen benzine met vierwielaandrijving

Wat er verandert

De Karoq staat niet zoals de Kodiaq op het MQB B-platform, maar wel op het MQB A, dat ook dienstdoet onder de Volkswagen Golf en de… Seat Ateca. De gelijkenissen tussen de Spanjaard en de Tsjech zijn trouwens opvallend. De enige verschillen lijken in de lichtblokken voor- en achteraan te zitten. Ook qua formaat liggen ze heel dicht bij elkaar: met zijn 4,38 centimeter is de Karoq 2 centimeter langer dan de Ateca, terwijl hij 1 centimeter lager is (1,60 meter) en exact even breed (1,41 meter). De Karoq past met andere woorden perfect in het segment van de compacte SUV’s, waar het aantal kemphanen niet meer te tellen is. Toch wil hij de zaken een beetje anders aanpakken, vooral dan in het interieur, waar hij de moduleerbaarheid biedt van een eenvolumer dankzij een erg originele achterbank die wel wat doet denken aan die van de vroegere Roomster. Ze bestaat namelijk uit 3 delen en de twee zijdelingse plekken kunnen verschuiven over een afstand van 15 centimeter, terwijl ook hun rugleuning (en die van de middelste stoel) verstelbaar is. Daardoor kunnen deze stoelen net zoals in een eenvolumer worden dichtgeplooid en zelfs worden verwijderd, al moet je daarvoor wel van goede wil zijn, want ze wegen rond de 20 kilo. Kortom, qua veelzijdigheid gaat hij veel verder dan gebruikelijk in dit segment, temeer omdat de Karoq ook kan worden uitgerust met een hele resem kleine attenties zoals haakjes in de koffer, wanden met klittenbandbevestiging om voorwerpen vast te houden en een bagagescherm dat rechtstreeks aan de kofferklep is bevestigd zodat je het niet altijd moet open- en dichtschuiven. Slim gezien allemaal. De koffer slikt 521 liter of 11 liter meer dan die van de Ateca en onderscheidt zich door zijn erg eenvoudige toegang en regelmatige vormen. Skoda heeft het weer eens voor elkaar gekregen.

Het hele interieur ademt kwaliteit uit, met inbegrip van het dashboard met een specifiek design. Hij gebruikt de jongste evolutie van de Skoda Connect-interface, die alle geconnecteerde diensten biedt en gelinkt is aan een nieuwe app voor smartphone (Apple en Android) waarmee je de auto van op afstand kan verwarmen of koelen (enkel via de ventilatie), hem kan lokaliseren of zelfs kan zien waar hij rijdt als je hem hebt uitgeleend en controleren of de gebruiker de snelheidsbeperkingen naleeft (via meldingen). In de duurste versies kan het instrumentenbord volledig digitaal worden gemaakt, met als bijzonder detail de menu’s, die veel eenvoudiger en zuiverder zijn opgebouwd dan bij de andere modellen van de VW-groep. Skoda heeft zelfs een functie bedacht die vergelijkbaar is met het Black Panel van Saab van weleer, waarbij de hoeveelheid informatie tot een minimum wordt beperkt om de aandacht van de bestuurder niet te veel af te leiden.

Hoe hij rijdt

Je zit goed aan het stuur van de Karoq, die vooral opvalt door zijn werkingscomfort en zijn geluiddemping. In het motorenaanbod zitten de 1.0 TSI met 115 pk en de recente 1.5 TSI (afgeleid van de 1.4 TSI en met actieve cilinderuitschakeling) met 150 pk. Op diesel is het aanbod nog breder, met de 1.6 TDI van 110 pk, de 2.0 TDI van 150 pk en de 2.0 TDI van 190 pk. Enkel de tweeliters zijn verkrijgbaar met vierwielaandrijving via een Haldex-koppeling van de vijfde generatie. De DSG-versnellingsbak kan daarentegen met om het even welke motor worden gecombineerd. De CO2-uitstoot ligt tussen de 112 en de 134 g/km naargelang van de motorversie.

Onderweg kan de Karoq ons wel aanspreken, maar niet echt op dynamisch vlak, waar hij wat teleurstelt, of toch met de 2.0 TDI van 140 pk (4x4) die we mochten testen en die niet was uitgerust met de adaptieve schokdempers. De schokdemping is te slap en kan koetswerkbewegingen maar moeilijk intomen, terwijl ook het stuur onprecies aanvoelt rond de rechtuitstand. Daar staat tegenover dat de filtering zeer goed is. Daarom heeft de 1.0 TSI van 115 pk ons veel meer overtuigd. In de eerste plaats omdat hij minder te kampen heeft met dit soort rijgedrag, zodat hij dus levendiger en preciezer is, maar ook omdat zijn motor allesbehalve krap is. Hij is gewillig, soepel en zelfs romig terwijl hij geen uithoudingsvermogen mist. Je moet hem alleen niet vragen om hoog in de toeren te klimmen, want dan wordt hij lawaaierig zonder meer te geven. Bij lage en middelhoge toerentallen geeft hij daarentegen het beste van zichzelf zonder ooit reserves te kort te komen. Hij is zo geslaagd dat we hem verkiezen boven de diesel, die weliswaar wat krachtiger is maar die teleurstelt qua rijplezier. De tijden veranderen…

Budget & uitrusting

Het is onmogelijk om het over de prijs of de uitrusting te hebben aangezien die nog niet bekend zijn. We kennen alleen de instapprijs van de Karoq 1.0 TSI 115: 23.900 euro, waarmee hij kan rivaliseren met de Ateca, die bij vergelijkbare uitrusting 24.990 euro kost. Dat is dus goed nieuws. In december staat hij bij de dealers.

Rivalen

Op dit prijsniveau is de concurrentie uiteraard talrijk. Er zijn natuurlijk de Seat Ateca en de VW Tiguan, maar ook de Renault Kadjar of de Nissan Qashqai. En er zijn er nog veel meer. Skoda lanceert zich net op een positieve golf die het merk op dit moment voortstuwt, zodanig dat zelfs grote baas Volkswagen wat in de schaduw komt te staan…

Ons verdict

De Karoq landt in een erg druk marktsegment. Daar heeft Skoda op geanticipeerd, want dit nieuwe model probeert zich te onderscheiden door een verzorgd comfort en een interieur dat uitpakt met allerlei slimme ideeën. Daarmee zal hij kleine gezinnen weten te verleiden die op zoek zijn naar een praktische, slim ontworpen SUV die veel inspiratie haalt bij eenvolumers, die uit de gratie zijn gevallen. Slim gezien…

In dit artikel : Skoda, Skoda Karoq

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars