Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Skoda Enyaq iV 80: Rust en ruimte

Na een teen in het water te hebben gestoken met de Citigo e iV, stort Skoda zich nu volkomen op het EV-avontuur met de Enyaq iV. De SUV rust op het MEB-platform van Volkswagen... en kan zijn afkomst niet verbergen.

48.315 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Met zijn rationele merkimago kon Skoda natuurlijk de elektrische transitie niet negeren. Het deed wat ervaring op met de Citigo e iV, een kloon van de Volkswagen e-Up! en de Seat Mii Electric, maar Skoda zet zich nu voor het eerst écht in op de EV-markt met de Enyaq iV. Al putten de Tsjechen nog steeds uit de Volkswagen-catalogus door het MEB-platform te gebruiken als basis. In profiel lijkt de Enyaq (de iV kunnen we achterwege laten, toch?) zelfs op de Volkswagen ID.4, van wie hij de techniek overneemt.

Koetswerk en afmetingen

De Skoda Enyaq lijkt dezelfde verhoudingen te hebben als zijn Volkswagen-neefje. Toch is hij wat langer, met 4.649 mm tegenover de 4.584 mm van de ID.4. De wielbasis bedraagt 2.765 mm (VW ID.4: 2.771 mm). De Tsjechische EV is breder (1.879 mm vs. 1.852 mm), maar ook lager (1.616 mm vs. 1.631 mm). Maar ondanks het gelijkaardige profiel, is het design toch helemaal anders. De Enyaq speelt het klassiek en mijdt futuristische lijnen, ook binnenin.

Skoda Enyaq iV 2021

Interieur en kofferruimte

Een elektrische auto gaat meestal gepaard met een doorgedreven digitalisering. Zo zijn er geen traditionele tellers aan boord van de Skoda Enyaq, maar een virtuele cockpit van 5,5 duim, die een beetje teleursteld door zijn gebrek aan instelbaarheid. Het head-up display is daarentegen veel geavanceerder met de mogelijkheid van een augmented reality-weergave. De veiligheids- en navigatieaanwijzingen worden rechtstreeks op de weg en andere auto's geprojecteerd.

Desalniettemin behoudt de Skoda Enyaq zijn gezinsroeping met een zeer ruim en 'slim' interieur met heel wat opbergmogelijkheden, stopcontacten (USB, USB-C of 230 V afhankelijk van het pakket) en kleine handigheidjes (Simply Clever) zoals de ijskrabber die verborgen zit in de koffer van 585 liter. Maar vooral een zee van ruimte achterin, zowel voor je benen, rug en knieën!

Skoda Enyaq iV 2021

Specificaties en prestaties

'Made by VW' zou in het DNA van de Skoda Enyaq kunnen staan, want de '80' die we hier testen heeft dezelfde motor en batterij als zijn Duitse neef: 150 kW (204 pk), 310 Nm en 82 kWh aan brutocapaciteit (77 kWh netto). Deze SUV is een achterwielaandrijver, aangezien de motor op de achteras ligt. Dankzij zijn 150 kW en 310 Nm heeft hij geen bezwaar tegen een vlotte acceleratie. Genoeg om je in de zetels te drukken dankzij de directe reactie van het rechterpedaal.

Skoda Enyaq iV 2021

Rijbereik en opladen

In theorie bedraagt de actieradius van deze Skoda Enyaq iV 80 537 km volgens de WLTP. Meer realistisch kan je rekenen op een verbruik van 20 kWh/100 km en dus een rijbereik van zo'n 380 km bij dagelijks gebruik, met nog 300 km op de snelweg. Toch als je met een volle batterij vertrekt.

Voor regelmatige lange trajecten is het gebruik van (ultra)snelladers enkel efficiënt als je voor de interne lader van 125 kW kiest, een optie van 520 euro. Anders moet je je tevreden stellen met 50 kW aan maximaal laadvermogen. Waarmee je dus meer dan een uur moet wachten om 200 km aan autonomie terug te winnen.

Skoda Enyaq iV 2021

Rijgedrag

Op de weg moet je geen al te hoog tempo verwachten, de massa, omvang en het zachte onderstel zijn niet compatibel met een sportieve rijstijl. Er zijn 4 rijmodi om uit te kiezen, maar het subtiele verschil ertussen zorgt voor weinig contrast tussen de uitersten. Bovendien lijkt de keuze van modus maar weinig impact te hebben op de autonomie, toch minder dan de rijstijl.

De 'versnellingspook' maakt het mogelijk om in D of B te rijden, waarbij die laatste meer regenereert op de elektromotor als je je voet van het gas haalt. Alleen remt hij dan iets te bruusk af. In D kan je, met een beetje oefening, ook anticiperend 'one pedal' rijden, wat het gemakkelijker maakt om te remmen met het linkerpedaal, dat progressief en vertrouwd aanvoelt.

Belgische prijs Skoda Enyaq iV 80

Deze Enyaq 80 met 150 kW en een batterij van 82 kWh is te koop vanaf 46.075 euro. De Enyaq 60 begint bij 39.775 euro en heeft 132 kW (180 pk) en een batterij van 62 kWh. Je moet echter rekening houden met enkele onmisbare opties, zoals de interne DC-lader van 125 kW voor de 80 (100 kW voor de 60), die 520 euro kost.

Nog een ietwat onbeduidende optie: de warmtepomp van 1.205 euro. Dat lijkt veel geld, maar het heeft een grote impact op de autonomie met de klimaatcontrole aan, vooral tijdens de winter en tijdens hete dagen! Het veelvoud aan afwerkingsniveaus (4), optiepakketten (een twintigtal!) en losse opties maakt het de koper niet gemakkelijk. En met hier en daar extraatjes van 500, 1000 of wel 1.500 euro, kan de prijs snel stijgen.

>>> Skoda Enyaq iV: ontdek alle modellen, versies en prijzen

Skoda Enyaq iV 2021

Skoda Enyaq iV - verdict AutoGids

De rustgevende en comfortabele Skoda Enyaq iV is niet goedkoop. Maar hij heeft serieuze troeven om zich te verdedigen binnen het segment van de elektrische SUV's. Om te beginnen zijn erg ruime interieur, de verzorgde afwerking en zijn klassieke stijl, maar ook zijn goed afgesteld chassis, dat vertrouwen en rust schept.

Ondanks de duidelijke verwantschap met de Volkswagen ID.4, zijn er enkele elementen van het bekende Tsjechische recept 'Simply Clever' aanwezig. En deze volledig elektrische SUV is ook in staat, toch met de grote batterij, om het hele gezin mee te nemen op vakantie... op voorwaarde dat de juiste keuzes worden gemaakt voor het opladen om lange wachttijden te vermijden langs de snelweg.

Bekijk ook onze video van de 2021 SKoda Enyaq iV

In dit artikel : Skoda, Skoda Enyaq

Web Editor - Specialist Advice

NIEUWSBRIEF