Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Suzuki Hayabusa Sport uit 2002

Geschreven door Klaas Janssens op 24-02-2022

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 2002 stammende Suzuki Hayabusa Sport Prototype op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Het verhaal begint op twee wielen, met de presentatie van de Suzuki GSX-1300R "Hayabusa". Een motorfiets die vernoemd wordt naar de slechtvalk, de snelste aller roofvogels. En dat is geen toeval, want de topsnelheid van de Hayabusa ligt een stuk boven de 300 km/u. In theorie dan toch, want Suzuki bouwt een elektronische snelheidsbegrenzer in om de Europese homologatie te vereenvoudigen. De 1,3 liter-viercilinder ontwikkelde een pittig piekvermogen van 175 pk voor een miezerig maximumkoppel van 138 Nm en kwam ook in een heleboel compacte vierwielers terecht.

Er zijn voorbeelden van knutselaars die het Hayabusa-blok in een Fiat 500, een Mini Cooper of een Smart Fortwo lepelden, al dan niet met een extra turbocompressor om de hoogtoerige vierpitter wat extra jus te geven. Maar ook Suzuki zelf zag mogelijkheden. Ze organiseerden Formula Hayabusa, een cupkampioenschap voor compacte eenzitters die aangedreven werden door de motor van de GSX-1300R.

Suzuki Formula Hayabusa

Grondeffect

Die Formula Hayabusa vormde de aanzet tot de Suzuki HSP (Hayabusa Sport Prototype), een supersportief studiemodel dat in 2002 voorgesteld werd op het Tokyo Auto Salon. Het atmosferische motorblok werd zowat een-op-een overgenomen en kwam tussen de voorwielen te liggen, terwijl de manuele versnellingsbak van de GSX-1300R geruild werd voor een sequentiële transmissie die de link legde tussen de krachtbron en de achterwielen.

De combinatie van een uit aluminium opgetrokken chassis en een uit CFRP vervaardigd koetswek drukte het gewicht van de slechts 3,8 meter lange Suzuki Hayabusa Sport Prototype tot amper 550 kilogram. De rijdynamiek werd verder verbeterd middels een perfecte 50/50-gewichtsverdeling over beide assen en door het aerodynamische ontwerp. De Suzuki HSP pronkte met een lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29, maar genereerde toch een heleboel downforce dankzij het gebruik van grondeffect. Kanalen in de vloer zorgden er dus voor dat het sportwagentje tegen het asfalt gezogen werd.

Een schoonheid was de Hayabusa Sport Prototype niet, eerder een gesloten Suzuki Cappuccino die in een ketel toverdrank gevallen was. Met een beetje goede wil, kon je het koetswerkontwerp vergelijken met de crazy creaties van TVR. De plannen om een productieversie van de HSP te maken, werden snel begraven. Logisch, maar daarom niet minder jammer.

2002 Suzuki Hayabusa Sport Prototype

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten