Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Suzuki Vitara S: terecht met S

Geschreven door Laurent Blairon op

Hij zit nog in volle lanceringsfase, maar de nieuwe Suzuki Vitara krijgt een pittige, nieuwe 1.4 turbobenzinemotor waardoor deze SUV wat dichter aanleunt bij de geest van de Swift Sport.

Concept

De huidige Vitara kende een mooie commerciële start. Sinds de lancering in april 2015 werden al 1.600 exemplaren verkocht. De Vitara sluit nu meer aan bij een SUV dan bij een pure terreinwagen. Hij verkoopt heel goed als benzine, ook al moesten de klanten zich tot nu toe tevredenstellen met een atmosferische 1.6 van 120 pk. Die is relatief soepel, maar reageert toch minder alert dan bepaalde concurrenten met turbomotor. Met de nieuwe 1.4 BoosterJet levert de Vitara S een extra portie plezier.

  • Leuke, aangename motor
  • Veilige en doeltreffende auto
  • Koffer- en binnenruimte
  • Geluiddemping boven 120 km/u
  • Interieur nog iets te somber
  • Alleen in topuitvoering

Wat er verandert

Het nieuwe blok ontwikkelt 140 pk bij 5.500 tr/min en 220 Nm. Hij is lichter en krachtiger dan de 1.6 (die trouwens niet uit het gamma verdwijnt) en tegelijk properder. De versie met voorwielaandrijving en handgeschakelde zesbak stoot 121 g CO2/km uit. Net als bij de andere Vitara’s bestaat er van deze S ook een AllGrip-variant (gestuurde meerplatenkoppeling) met drie werkingsmodi (Auto, Sport en Snow, plus een lock-stand) en is hij beschikbaar met een zestrapsautomaat. Voorts zijn de aanpassingen van cosmetische aard: een nieuwe grille, zwarte velgen van 17 duim, enkele retrokleuren, rode accenten in de koplampen en vanbinnen enkele stukken uit aluminium (pedalen, boordplank), leder (stuur) en alcantara (zetels).

Hoe rijdt hij?

De Vitara toonde zijn doeltreffende weggedrag al bij de test van de 1.6 DDiS en 1.6 VVT. Onze indrukken worden in de Vitara S bevestigd en zelfs versterkt door de 1.4 met 140 pk, die pittig herneemt en accelereert. In de Sport-modus – die meer grip naar de achteras stuurt – zet de Vitara S aan tot vlot rijden. Hij kleeft aan het asfalt en voelt zich op zijn gemak op wegen met een vochtig of oneffen wegdek. Rolneigingen worden goed beheerst en tenzij je echt tot het uiterste gaat, lijkt de Suzuki vrij van onderstuur (in de Sport-modus). De Japanner is goed opgehangen en biedt een leuk compromis tussen comfort en doeltreffendheid. Hij reageert wel soms abrupt op oneffenheden, maar wordt nooit gedestabiliseerd. De stuurbekrachtiging werd er niet consistenter op en is dus nog altijd iets te licht en kunstmatig in de ogen van sportieve bestuurders. Hou je het kalm, dan rijdt de Vitara S heel zacht, verfijnd en aangenaam. Hij staat ook altijd klaar om hoger in de toeren te klimmen.

Prijs/uitrusting

De Vitara S is (voorlopig?) alleen beschikbaar in de topuitvoering Grand Luxe Xtra en kost een kleine 200 euro meer dan een gelijkaardige atmosferische 1.6. De 1.4 GLX start dus bij 23.999 euro. De 1.4 GLX 4x4 met automaat kost 27.599 euro. Op dit niveau is de uitrusting compleet: automatische klimaatregeling, Bluetooth, een achteruitrijcamera, een adaptieve snelheidsregelaar, een geluidsinstallatie en gps, verwarmde zetels en een zetelbekleding in simili-leder en alcantara. Vreemd genoeg kan de 1.4 S niet besteld worden met het aangename panoramische open dak. Niet te begrijpen.

De concurrenten

De Vitara S is geen geïsoleerd geval. Blijf je zo dicht mogelijk bij de cilinderinhoud en het vermogen van de nieuwe motor, dan zien we in de eerste plaats de Opel Mokka 1.4 Turbo EcoTec (140 pk) en het Italiaans-Amerikaanse duo Fiat 500X 1.4 MultiAir (136 pk) en Jeep Renegade met dezelfde motor. Neem je de iets zwakkere 4x2-modellen erbij, dan verruimt de kring met de Honda HR-V 1.5 i-VTEC (130 pk), de Mini Countryman Cooper (atmosferische 1.6 met 122 pk) en tot slot de Franse Renault Captur (1.2 TCe) en Peugeot 2008 1.2 PureTech (130 pk). Kortom, de Vitara S is niet alleen maar hoeft niemand te vrezen. In de loop van 2016 bekijken we dat nader.

Het verdict

De 1.6 VVT is iets te bescheiden, maar de Vitara S herleeft als benzinewagen dankzij de pittige 1.4 BoosterJet, een levendige motor die perfect past bij de huidige tijdsgeest. De SUV van Suzuki weet hiermee nog meer te verleiden.

In dit artikel : Suzuki, Suzuki Vitara

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars