Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Economie / Tesla: 158.000 auto's teruggeroepen wegens defect touchscreen

Geschreven door Frédéric Kevers op 15-01-2021

Tesla heeft de opdracht gekregen om 158.000 Models S en X terug te roepen in de Verenigde Staten wegens een fout met het aanraakscherm. In België is er geen recall, maar worden eigenaars met problemen wel geholpen.

Volgens de NHTSA - het Amerikaans agentschap voor verkeersveiligheid - zou het multimediabesturingssysteem (het centrale aanraakscherm) van de Tesla Model S en X een storing kunnen vertonen die de veiligheid van de gebruikers van deze wagens zou kunnen in gedrang brengen. Tesla wordt daarom gedwongen om een terugroepactie te organiseren voor 158.000 exemplaren van de Model S en X gebouwd voor maart 2018.

De NHTSA voegt eraan toe dat "Tesla in ons onderzoek van de gegevens heeft bevestigd dat alle eenheden onvermijdelijk in panne zullen vallen gezien de beperkte opslagcapaciteit van het interne geheugen". Het Amerikaanse agentschap preciseert dat problemen met het aanraakscherm voor veiligheidsissues zorgen, bijvoorbeeld wanneer de achteruitrijcamera's niet meer werken. In het verleden zijn er ook al 9 recalls geweest bij andere constructeurs voor vergelijkbare problemen.

Onder voorwaarden

Zoals vermeld op de website van Tesla, zit het probleem hem in de werking van het aanraakscherm en meer bepaald in het geheugenkaartje van 8 GB dat in de auto's van voor maart 2018 zit ingebouwd. In België is er geen officiële terugroepactie, maar is er wel ondersteuning voor auto's die getroffen zijn door het probleem en die nog binnen de garantieperiode zitten. Bij die wagens wordt er dan een gratis herstelling uitgevoerd, maar klanten zullen zich zelf bij de dealer moeten melden. 

De voorwaarden van die garantieperiode zijn dat de auto maximaal 8 jaar oud mag zijn en dat hij minder dan 160.000 kilometer op de teller heeft. Voldoet de wagen daaraan, dan vervangt Tesla het geheugenkaartje gratis in elk officieel servicepunt. Klanten die eerder al hebben betaald voor deze herstelling, kunnen genieten van een terugbetaling, opnieuw onder voorwaarden. Maar het heeft dus geen zin om naar een Tesla Service Center te gaan als er zich nog geen problemen voordoen.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten