Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / De beursdeadline van Tesla

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-02-2019

Tesla heeft winst geboekt in het laatste kwartaal van 2018. Een noodzakelijk positief resultaat voor de fabrikant, die een belangrijke deadline heeft begin komende maart. Maar er is cashflow!

Tesla vormt de kern van het nieuws. Allereerst is er de terugkeer naar de spotlight van een oud artikel op Elon Musk zijn blog over de patenten van de fabrikant in het publieke domein. Op zich doet dit herinneren aan de open source-strategie die in 2014 werd gelanceerd. Tesla heeft ook zijn financiële resultaten van 2018 bekendgemaakt. Het bedrijf heeft winst geboekt in het laatste kwartaal van 2018: 139,48 miljoen dollar. Dat is minder dan in het derde kwartaal ($311,16 miljoen). Maar de omzet is meer dan verdubbeld tot 7,2 miljard dollar. Een geruststelling voor de belangrijke deadline die er aankomt in maart?

920 miljoen terug te betalen

De in 2014 geïntroduceerde converteerbare obligaties moeten namelijk op 1 maart 2019 worden terugbetaald. Als het aandeel Tesla de $360 niet bereikt, moet het bedrijf $920 miljoen (€800 miljoen) uit eigen zak betalen. De Californische constructeur zorgde daarom voor $3,7 miljard aan contanten afgelopen 31 december. Die schuld zal waarschijnlijk moeten afgelost worden, aangezien Wall Street-analisten schatten dat het aandeel Tesla die hoogte niet zal bereiken. Vooral omdat het aandeel woensdagavond met 6% zakte na het onverwachte ontslag van Deepak Ahuja, de financieel directeur, die vertrok na de bekendmaking van de cijfers. Hij is sindsdien vervangen door zijn adjunct Zach Kirkhorn. De koers is sindsdien enigszins gestegen, maar blijft onder de $310. Tesla heeft hoe dan ook een bezuinigingsprogramma moeten doorvoeren dat synoniem staat met banenverlies.

Model Y 2020

De productie van de Model 3, die problemen kende tijdens het eerste deel van 2018, blijft op koers. Het is echter noodzakelijk dat de fabrikant vrij snel de instapversie op de markt brengt. De Model S en Model X blijven uiteraard in de catalogus, maar momenteel enkel met de 100 kWh-batterij. Tesla heeft ook verteld over zijn toekomstige modellen. Zo zal de Model Y dit jaar worden voorgesteld voor de commerciële lancering in 2020. Deze compacte SUV gaat de nieuwe Roadster voor die ook in 2020 wordt verwacht. Maar nog voordien zou er een elektrische pick-up moeten komen vanaf de zomer van 2019. Er is een grote kans dat de Model Y of de pick-up of zelfs alle twee zullen onthuld worden eind februari, met als doel om de aandelen een boost te geven en te hopen op een piek van meer dan $360.

Winstgevend 2019?

Dit alles maakt de constructeur optimistisch en Tesla geeft aan dat het richt op winst gedurende heel het jaar 2019. De winst zal waarschijnlijk eerder bescheiden blijven door de daling van de premies bij de aankoop van een Tesla in de VS en de komst van de concurrentie. Maar de markt voor elektrische wagens gaat erop vooruit. Het merk rekent op een productie van 7000 modellen per week. En dan is er nog een gerucht van een minderheidsaandeelhouder, het Gerber Kawasaki-fonds. De voorzitter, Ross Gerber, gelooft dat Tesla uit de financiële problemen is en beter bestuurd wordt sinds oktober 2018. Daarom wilt hij dat Apple een strategisch partnerschap aangaat met Tesla om tot 20% van het kapitaal van de constructeur op te kopen! Een daad die beslist het vertrouwen in het bedrijf definitief zou herstellen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten