Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Tesla levert eerste exemplaren van Semi-vrachtwagen

Geschreven door Yeelen Möller op 02-12-2022

Slechts drie jaar na de oorspronkelijk beloofde datum heeft Tesla de eerste exemplaren van zijn Semi-vrachtwagen afgeleverd aan chipsbedrijf Frito-Lay. Net voor het event haalde de truck ook het beloofde rijbereik van 800 km mét lading.

In 2017 stelde Elon Musk de Tesla Semi voor, een elektrische vrachtwagen die in 2019 zou uitkomen en een rijbereik mét lading van 800 km zou halen. Wel, een van die twee beloftes heeft hij nagekomen: de Semi kan inderdaad 800 km rijden op één batterijlading, maar het heeft wel een dikke drie jaar langer geduurd dan beloofd. Donderdag heeft het merk namelijk de eerste exemplaren van de Semi geleverd aan Frito-Lay, de dochteronderneming van Pepsico die achter de chipsmerken Lay's en Doritos staat.

Gewicht en batterij?

Daags voor het evenement reed een Tesla-medewerker nog op één batterijlading van de fabriek in Fremont naar San Diego, een afstand van 500 mijl, met een totaal combinatiegewicht van 81.000 pond (36.741 kilo), 1.000 pond onder het maximaal toegestane gewicht voor een elektrische vrachtwagencombinatie in de VS. Het is enkel nog niet duidelijk hoeveel de Semi zelf weegt en hoeveel lading hij dus kan vervoeren, een cijfer dat extreem belangrijk is in tijden van chauffeursschaarste. 

Precieze cijfers over de aandrijflijn of de batterij geeft Tesla niet mee, enkel dat de Semi "drie keer krachtiger is dan elke andere dieseltruck" en dat hij minder dan 2 kWh per mijl verbruikt. Met een rijbereik van een dikke 500 mijl zou het batterijpakket dan zo'n 1.000 kWh groot zijn, met een 1.000 volt-architectuur. Er zijn drie elektromotoren aanwezig, eentje voor maximale efficiëntie bij constante snelheden en nog twee voor extra trekkracht bij het accelereren. Opladen kan aan de nieuwe MegaWatt-laders die bij de Supercharger-stations zullen worden geplaatst.

Tesla heeft dus voor het eerst in lange tijd een nieuw model afgerond en kunnen leveren aan een klant. Pepsico had al in 2017 de eerste 100 exemplaren besteld, maar het is niet duidelijk hoeveel Semi's er nu zijn afgeleverd, en wanneer de andere klanten hun elektrische vrachtwagens mogen verwachten. Mogelijks gaat het hier nog om preproductie-exemplaren, waarmee Frito-Lay praktijktests kan uitvoeren en informatie kan doorgeven aan Tesla. Een definitieve prijs kennen we ook nog niet, nadat Tesla de eerdere prijzen van 150.000 tot 180.000 dollar offline haalde.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten