Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Tesla-medeoprichter gaat kathodes produceren in de VS

Geschreven door Frédéric Kevers op 17-09-2021

J.B. Straubel, mede-oprichter van Tesla en hoofd van Redwood Materials, wil in de Verenigde Staten kathodes voor elektrische voertuigen produceren met de ambitie om tegen 2030 6,5 miljoen auto's ermee uit te rusten.

Nadat hij Tesla mede had opgericht, nam J.B. Straubel de leiding over van Redwood Materials, de grootste specialist in de recyclage van lithium-ionbatterijen in de Verenigde Staten. De leiderschapsstatus van het bedrijf dwingt het om te blijven evolueren. Daarom is het van plan een fabriek te bouwen voor de productie van kathodes voor elektrische auto's, met de ambitie om tegen 2030 tot 6,5 miljoen voertuigen te leveren.

500 GWh

Voor deze nieuwe activiteit, die complementair is met de recycling van lithium-ionbatterijen, wil Straubel een vierde fabriek bouwen met een kostprijs van meer dan 1 miljard dollar (850 miljoen euro). Het doel van deze nieuwe productielocatie zou in eerste instantie zijn tegen 2025 kathodes te leveren voor het equivalent van 100 GWh aan batterijen. De uiteindelijke ambitie is om tegen 2030 500 GWh per jaar te bereiken, wat overeen zou komen met ongeveer 6,5 miljoen elektrische auto's met een lange actieradius. Tegen de huidige prijzen zou dit neerkomen op een omzet van 25 miljard dollar, of meer dan 21 miljard euro.

Verminderde koolstofvoetafdruk

Door kathodes rechtstreeks in de VS te produceren, wil Redwood Materials de afstand die wordt afgelegd door sommige van de materialen die worden gebruikt in het fabricage- en leveringsproces van de afgewerkte batterijen, met maximaal 50.000 mijl verminderen. Dit is een cruciale kwestie aangezien een elektrisch voertuig momenteel 16.000 mijl (25.000 km) moet afleggen om de hogere vervuiling bij de productie te compenseren in vergelijking met een equivalent met verbrandingsmotor. Door deze drempel te verlagen, wordt de ecologische aantrekkelijkheid van elektrische auto's groter en de kortere transportafstanden betekenen een verlaging van de logistieke kosten en dus van de prijs van de belangrijke kathode in de kostprijs van accu's.

Bovendien zou Redwood de koolstofvoetafdruk van gebruikte batterijen, waarvan het 95% recycleert, kunnen optimaliseren. Een activiteit die het mogelijk zou maken kathodes te produceren uit 50% gerecycleerde materialen.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten