Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Rijden we binnenkort 1000 km met een EV?

Geschreven door Frédéric Kevers op 23-07-2021

Actieradius is een van de belangrijkste klachten in verband met elektrische auto's. Dit kan binnenkort verdwijnen met modellen die tot 1000 km kunnen afleggen op één enkele lading.

Samen met de aankoopprijs en het probleem van het opladen, wordt de actieradius vaak genoemd als een van de belangrijkste obstakels voor de aankoop van een elektrische auto. Een zwakte die zou kunnen verdwijnen met verschillende modellen die tegen 2025 een autonomie van 1000 km kunnen bereiken. Een 'prestatie' die vooral mogelijk zal zijn dankzij de technische en technologische vooruitgang, en niet alleen wat de batterijen betreft.

Efficiëntere batterijen

Momenteel is voor een grote actieradius meestal een groot accupakket nodig, dat zwaar en log is en daarom is voorbehouden aan grotere (lees: duurdere) voertuigen. Al raken ook die 'kampioenen' zelden verder dan 600 km op een lading.

Maar de ontwikkeling van batterijen neemt een hoge vlucht en tegen 2025 moet vooruitgang op het gebied van energiedensiteit en bedrijfstemperatuurbeheer aanzienlijke winst mogelijk maken. Bovendien kunnen verbeteringen in de energiebeheersoftware het bereik met 10% vergroten op basis van dezelfde "hardware"-technologie.

Tegen 2025 zou een nieuwe grote stap voorwaarts kunnen worden gezet met de komst van solid state-batterijen. Een technische revolutie die niet alleen de energiedichtheid aanzienlijk zou verhogen, maar ook betere oplaadprestaties en een lagere thermische gevoeligheid mogelijk zou maken.

Vereenvoudigd ontwerp

Een ander gebied waarop aanzienlijke winst mogelijk is, is de technische vereenvoudiging van het ontwerp van elektrische voertuigen. Net als Tesla, dat nu grote delen van de carrosserie in één enkel gegoten stuk produceert, zal de vermindering van het aantal onderdelen waaruit een auto is opgebouwd, het mogelijk maken het gewicht en dus de actieradius te doen toenemen.

Ook op het gebied van elektromotoren wordt vooruitgang verwacht. Met de komst van motoren die in de wielen zijn geïntegreerd en een vereenvoudigde architectuur mogelijk maken, zal het aantal onderdelen dat nodig is om een complete aandrijflijn te fabriceren drastisch afnemen.

De omvang van de motor-transmissie-combinatie zal sterk worden beperkt en zal een efficiënter gebruik van de ruimte mogelijk maken. Dat betekent eveneens een vermindering van de afmetingen van de auto's en dus evenzeer het gewicht.

Tenslotte zal het gebruik van een elektrische hoogspanningsarchitectuur ook bijdragen tot een vermindering van het gewicht van motoren en bedrading, met de reeds genoemde positieve effecten. In essentie geldt het motto van Colin Chapman voor alle voertuigen: "Licht is goed".

Geavanceerde aërodynamica

Het laatste onderdeel waar vooruitgang te boeken valt, is de aerodynamica. Bevrijd van de beperkingen van verbrandingsmotoren op het gebied van koeling en ruimte, zullen de elektrische modellen van morgen ontwerpers en aërodynamici meer vrijheid geven om een minimale luchtweerstand te creëren, nog altijd een essentiële sleutel om het energieverbruik te verminderen. Zeker bij hoge snelheden.

Concrete voorbeelden?

Hoewel we vandaag over het algemeen nog ver verwijderd zijn van de mythische grens van 1.000 km autonomie op één enkele lading, maken sommige elektrische voertuigen die nu al op de markt zijn, in reële omstandigheden gebruik van enkele van de oplossingen die in dit artikel worden voorgesteld.

Naast Tesla denken we aan het Koreaanse duo Kia EV6 en Ioniq 5, Mercedes met de EQS en de in 2022 gepresenteerde EQXX concept of de Lucid Air - waar we wel nog steeds op wachten op onze wegen. Ook originelere voorstellen zoals de recente Lightyear One 'zonnewagen' komen met tastbare, zij het soms stotterende argumenten naar voren.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten