Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Tesla Semi druk bezig met wegtests

Geschreven door Frédéric Kevers op 16-03-2021

Tesla is bezig met het testen van zijn Semi, een elektrische vrachtwagen. Zal deze machine ook een revolutie betekenen in de wereld van het zware transport?

Of je nu van Tesla houdt of niet, moet je de Amerikaanse constructeur nageven dat hij het spel heeft veranderd op het gebied van elektrische mobiliteit. Eerst met de Model S en daarna met de meer "betaalbare" Model 3. Elon Musk en zijn troepen hetzelfde nog eens overdoen in de vrachtwagensector met de Semi, een elektrische vrachtwagen die een actieradius van 800 km belooft.

965 km en 36 ton

Om te kunnen doorbreken op de markt voor vrachtwagens, moet de Tesla Semi een actieradius en trekvermogen bieden die zijn naam waardig zijn, zonder te moeten kiezen tussen de twee. De Amerikaanse fabrikant beweert deze dubbele doelstelling te kunnen bereiken door te beloven dat zijn truck tot 36 ton kan trekken over een afstand van maximaal 965 km op één laadbeurt!

Bij de presentatie van de Semi in 2017 sprak Elon Musk nog over een actieradius van 500 mijl (804 km), maar begin 2020 kondigde de excentrieke miljardair een verhoging naar 600 mijl (965 km) aan dankzij de nieuwe 4860-batterijcellen. Een bereik dat de dagelijkse kilometers van de overgrote meerderheid van zware transportvoertuigen met verbrandingsmotor zou dekken. Dit alles zonder in te boeten aan laadvermogen, want de Semi is in staat tot knappe prestaties dankzij het monsterlijke koppel van zijn elektromotoren. Naast een actieradius van meer dan 900 km met een maximale belading (36.387 kg), zou hij in minder dan 20 seconden een snelheid van 96 km/u halen, nog steeds met een aanhanger van 36 ton, en zou hij een helling van 5% kunnen beklimmen met een gestabiliseerde snelheid van 104 km/u, waar zijn dieselconcurrenten beperkt zijn tot 72 km/u

In afwachting van een officiële bevestiging van deze prestaties, heeft Tesla de Semi al zonder aanhangwagen over een testcircuit gestuurd. Dat mogen we zien op een video die het merk deelt op Twitter. Als Tesla in zijn ambities slaagt met de Semi, zou het een gat in de markt kunnen vinden van de vrachtwagensector. Dat zou dan weer kunnen compenseren voor de toegenomen concurrentie op de markt van elektrische personenwagens.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten