Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Is Tesla's Autopilot illegaal?

Geschreven door Frédéric Kevers op 08-08-2022

De staat Californië opent een onderzoek naar het Autopilot van Tesla en bekijkt of de semiautonome rijhulp wel legaal is. Het kan ertoe leiden dat de Amerikaanse fabrikant zijn auto's er niet meer mag verkopen.

De Californische toezichthouder DMV (Department of Motor Vehicles) beweert dat Tesla de consument misleidt over zijn Autopilot-systeem. Het merk zou suggereren dat ermee uitgeruste auto's zelf kunnen rijden zonder menselijke tussenkomst of hun aandacht, terwijl dat niet zo is.

De DMV heeft daarom een klacht ingediend bij een administratieve rechtbank van de staat Californië wegens "onjuiste of misleidende verklaringen die niet op feiten zijn gebaseerd". De zaak verliezen kan rampzalig uitdraaien voor Tesla, omdat het bedrijf dan mogelijks een verbod wacht om in Californië auto's te produceren én op de markt te brengen.

Onder federaal onderzoek

Bovendien loopt er al een onderzoek tegen Tesla door de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) voor een reeks ongevallen die worden toegeschreven aan of verband houden met het gebruik van Autopilot. Tesla-modellen uitgerust met het "autonome" rijsysteem zijn naar verluidt betrokken bij 273 van de 392 ongevallen met voertuigen die autonome rijsoftware van niveau 2 hebben. Bijna 70% van deze incidenten komt dus op het conto van de Amerikaanse fabrikant.

Erger nog, de Model 3, Y, S en X zouden betrokken zijn bij bijna alle ongevallen in deze categorie in de periode van juli 2021 tot 2022, wat erop zou wijzen dat Tesla, in tegenstelling tot zijn concurrenten, zijn systeem niet heeft verbeterd of zijn klanten niet beter heeft geïnformeerd over de beperkingen ervan.

LEES OOK Elon Musk wordt een last voor Tesla

Zaak met een staart?

Het onderzoek van het Californische DMV belicht de soms laakbare methodes van Tesla en zijn baas Elon Musk, die steeds vaker in de media verschijnt en ethisch in vraag wordt gesteld, of het nu om Tesla gaat of om een van zijn andere projecten. Het hangijzer wordt nog heter als je bedenkt dat de miljardair in juni 2022 verklaarde dat volledig autonoom rijden het belangrijkste werkdomein van Tesla is. Zonder dit technologische en commerciële surplus zou de waarde van het bedrijf bijna nul zijn, voegde hij daar aan toe. Een dreigend verbod op de productie en verkoop in Californië, de bakermat van het bedrijf, zou een zware klap betekenen, omdat het ook de deur openzet voor soortgelijke maatregelen in andere staten.

Nu zullen de straffen niet noodzakelijk deze grootorde kennen, als de DMV haar zaak wint. Kan ook: Tesla herdoopt Autopilot of er volgt een verplichte informatieronde om de klanten beter op de hoogte te stellen over de werkelijke mogelijkheden van het systeem.

Feit blijft dat Tesla steeds regelmatiger industriële, mediatieke en commerciële tegenslagen te verduren krijgt. Het zal zijn gelederen en communicatie op orde moeten brengen wil het zijn leiderschap op het gebied van elektrische auto's vrijwaren.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten