Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Tesla: geen autonome parkeerfunctie bij ons

Geschreven door Jean-François Christiaens op 05-03-2016

Tesla laat zijn auto’s in België – in tegenstelling tot in andere landen – niet toe zich zelfstandig te parkeren, volgens de Californische constructeur om wettelijke redenen. Het ministerie van Mobiliteit ziet echter geen graten...

Sinds de update 7.1 van zijn besturingssysteem stelt Tesla een automatische parkeerfunctie voor, Summon genaamd. In praktijk kunnen de Model S en X zich daarmee zelfstandig parkeren in een smalle parkeerplaats en er ook weer uitrijden, zelfs zonder dat er een bestuurder in de auto zit. Alleen heeft de constructeur die functie in België niet ‘vrijgegeven’. Volgens Tesla zou dat te wijten zijn aan wettelijke beperkingen. Het kabinet van de minister van Mobiliteit Jacqueline Galant bevestigde onze collega’s van de Waalse krant Le Soir nochtans dat België niet tegen het gebruik van de automatische parkeertechnologie is, want de bestuurder kan voldoen aan de wettelijke vereisten van het verkeersreglement doordat hij het voertuig nog altijd bestuurt, zij het dan aan de hand van zijn smartphone.

Ook bij BMW

Bij BMW is een gelijkaardige functie nochtans al beschikbaar. “Sinds november bieden wij een parkeerfunctie op afstand aan voor op onze 7-Reeks, via de contactsleutel”, vertelt Christophe Weerts, woordvoerder van BMW Belux. “De eerste modellen die uitgerust zijn met de functie, worden overigens op dit ogenblik geleverd.” BMW bevestigt eveneens dat het het wettelijke aspect van de functie in België heeft bestudeerd. “We hebben de uitrusting zelfs voorgesteld aan verschillende ministers tijdens het salon van Brussel. Ik heb persoonlijk een demonstratie gegeven aan Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit”, preciseert Christophe Weerts.

Wet uit 1970

De federale overheidsdienst (FOD) Mobiliteit bevestigt dat de technologie a priori niet verboden is België. Maar volgens woordvoerder Thomas De Spiegelaere ligt het probleem bij de wettekst, die dateert van 1970: “Als we hem letterlijk nemen, dan zou de tekst inderdaad kunnen laten verstaan dat de bestuurder fysiek in het voertuig aanwezig moet zijn.” Maar zowel het kabinet van de minister van Mobiliteit als de FOD Mobiliteit bevestigt achter een modernere interpretatie van de tekst te staan, zoals op internationaal niveau gebeurt, waarbij de mogelijkheden die de nieuwe technologieën te bieden hebben, omarmd worden. “Zolang de bestuurder maar de controle over zijn voertuig blijft hebben, maar dat kan ook op afstand”, klinkt het.

De rechter beslist

De Spiegelaere preciseert evenwel dat in geval van problemen de rechterlijke macht de vrijheid heeft de wettekst op zijn manier te interpreteren. Anders gezegd, ook al bevestigt het kabinet van Galant dat de automatische parkeerfunctie toegestaan is in België, een rechter zou daar nog anders over kunnen beslissen. Zou Tesla daarom zo terughoudend zijn in België? Tesla antwoordt niet officieel op de vraag en preciseert enkel dat "rekening houdend met het grote succes van de parkeerfunctie wereldwijd, Tesla momenteel met de wetgever samenzit om de functie in België zo snel mogelijk vrij te geven”. Nog een beetje geduld dus...

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten