Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Wist je nog? Toyota wilde ooit rally’s winnen met MR2

Geschreven door Alain Devos op 26-03-2020

België is in lockdown door de coronacrisis en veel mensen vervelen zich thuis. Wij zorgen voor extra leesvoer, zo vertellen we elke dag een verhaal dat zelfs de grootste autokenners en -liefhebbers misschien al vergeten waren – of zelfs nog nooit hadden gehoord. Dat het van de vele Corolla-, Celica- en Yaris-successen gevierde Toyota het ooit ook met de MR2 in de rallysport wilde proberen, bijvoorbeeld.

Het moest een echt rallymonster én een winnaar worden, deze 35 jaar geleden voor de Groep S van de rallysport ontwikkelde MR2. Mét vierwielaandrijving, die de compacte coupé standaard natuurlijk niet had. Een auto die we in Europa ook wel een beetje vergeten zijn, vooral de eerste generatie die in de tweede helft van de jaren 80 werd gebouwd.

Achter de cockpit

De auto had zijn motor centraal achterin zitten en werd natuurlijk via de achterwielen aangedreven, het was bij de lancering in 1984 Japans eerste wagen met dat mechanische concept. De naam MR2 stond trouwens voor mid (in het midden), rear (achteraan) en 2-seater (tweezitter), makkelijker kon het amper zijn.

Toyota was in die Groep B-tijden vrij dominant in de Afrikaanse rally’s met de Celica, een auto met de motor voorin en met (enkel) achterwielaandrijving. Maar op de veel bochtigere routes van de Europese wedstrijden waren die grote coupés meestal nog in het nadeel. Ze maakten zelfs geen kans tegen de vierwielaangedreven Audi’s, Peugeots en Lancia's die toen het mooie weer maakten.

Groep S

Vandaar het in 1985 door Toyota Team Europe opgestarte 222D-project met de MR2. Met het plan de auto in te zetten in die Groep B en eerder nog in de toen eventjes als toekomstige topcategorie geplande Groep S.

Ook al waren er nog wel wat uiterlijke gelijkenissen, het is duidelijk dat het rallyprototype maar weinig gemeen had met het productiemodel. De door een turbo gevoede 2,1 liter-viercilinder was dwars gemonteerd en zou goed zijn geweest voor 600 pk en 640 Nm. Al werd er in die tijd ook gefluisterd dat er, uit deze of mogelijk nog een andere en dus ook even geprobeerde racemotor, tot 750 paarden te puren vielen. En dat voor een auto die leeg maar zo’n 750 kilo woog, de prestaties zullen dus echt wel geweldig zijn geweest.

Naar het museum

Maar dat zullen we nooit echt weten, want de auto heeft na het bannen in 1986 van de te gevaarlijke Groep B-wagens en het daardoor ook meteen annuleren van de Groep S-plannen nooit aan een wedstrijd deelgenomen. Hij verdween in het Toyota-museum in Keulen, waar hij in 2006 wel even weer werd uitgehaald voor een verrassingsoptreden op het Goodwood Festival of Speed.

Een straatversie van de 222D kwam er ook niet. Voor de Groep S verviel immers de wel nog voor de Groep B geldende verplichting om voor een homologatie als rallywagen ook 200 exemplaren te koop aan te bieden. Naast deze zwarte wagen uit Keulen is er wel nog een tweede (en witte) prototype, dat staat in een showroom in Tokio te blinken.

Yaris-succes

Voor wie het nog niet wist, Toyota is met de Yaris alweer enkele jaren heel succesvol bezig in de rallysport. Ott Tänak bezorgde zijn vanuit Finland gerunde team vorig jaar de pilotentitel, op dit moment leidt Sébastien Ogier met dezelfde auto het WRC-klassement 2020.

 
Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten