Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Tuning / Emissievrije Toyota AE6 Concept op batterijen of op waterstof

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-01-2023

Op het Tokyo Auto Salon presenteert Toyota twee elektrische conceptcars op basis van de klassieke AE86. Eentje met een accupakket en eentje met een verbrandingsmotor op waterstof. En daar zit een interessant idee achter...

We staan voor een enorme omwenteling in de autowereld. De meeste autoconstructeurs maken immers werk van een 100% elektrisch gamma, nu de politiek de verkoop van klassieke wagens met verbrandingsmotor steeds harder ontraadt in de hoop de opwarming van de aarde te vertragen. Maar wat met het bestaande wagenpark? 

Op zoek naar een antwoord ging Toyota aan de slag met twee exemplaren van de klassieke AE86 - ook wel gekend als de Toyota Trueno. Je weet wel, die achterwielaangedreven sportcoupé die een cultstatus verwierf in de driftracerij. De voorloper van de GR86 en de GT86, zeg maar. De bedoeling van deze oefening: een wagen uit de jaren 80 future proof maken.

Toyota AE86 H2 & BEV Concept

Batterijen of waterstof?

De Toyota AE86 H2 Concept behoudt zijn originele 1,6 liter-viercilindermotor, maar wordt omgebouwd om waterstof in de plaats van benzine te tanken. De ingenieurs pasten de bougies, de injectoren en het brandstofsysteem van de verbrandingsmotor aan en installeerden de waterstoftanks van de Toyota Mirai FCEV.

Ook de Toyota AE86 BEV Concept grabbelt gretig in de ongebruikte onderdelenbakken van de Japanse constructeur. Van een verbrandingsmotor is geen sprake meer, voor de aandrijving zorgt de elektromotor uit de hybride Toyota Tundra. Het uit de Toyota Prius PHEV geplukte accupakket heeft een capaciteit van 13,67 kWh, dus verwacht geen rijbereik van 1.000 kilometer of meer. Opmerkelijk: de handbak bleef behouden. De transmissie werd gerecupereerd bij een niet nader omschreven Lexus.

Toyota AE86 H2 & BEV Concept

Conversiekits?

De twee op de AE86 gebaseerde conceptcars die Toyota presenteerde op de Tokyo Auto Show tonen dat de EV-switch geen genocide van het bestaande wagenpark hoeft te betekenen. Wel dat retrofitting een manier kan zijn om  klassiekers te recycleren en om elektrisch rijden betaalbaar te houden. Om het met de woorden van Toyota-president Akio Toyoda te zeggen: "Ik wil tonen dat we niet bang moeten zijn dat koolstofneutraliteit onze geliefde auto's tot de schroothoop dwingt".

Toyota is dan ook bezig met het ontwikkelen van conversiekits, in de eerste plaats voor de lokale markt. In Japan zouden slechts 1 op de 20 verkochte wagen nieuw zijn. Dergelijke retrofitting richt zich in de eerste plaats op modellen met een zekere pedigree, zoals de Toyota AE86 dus.

Toyota AE86 H2 & BEV Concept

 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten