Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Toyota RAV4 Hybrid: uniek

Geschreven door David Leclercq op

De RAV4, de pionier van de compacte SUV’s, neemt de hybride aandrijflijn van de Lexus NX 300h over. Daardoor wordt hij ook de eerste hybride SUV van zijn categorie.

Prijs
NB

HET CONCEPT

Je zou het bijna vergeten, maar de Toyota RAV4 is eigenlijk de SUV waarmee alles begon. Hij was de eerste in een nieuwe niche die vandaag niet meer weg te denken is: de compacte SUV’s. Hij verdient dus het nodige respect. Het huidige model werd gecommercialiseerd in 2013 en krijgt vandaag, in het midden van zijn carrière, een facelift. Maar die gaat verder dan wat nieuwe make-up, want hij krijgt ook technische aanpassingen en vooral de hybride aandrijflijn van de Lexus NX 300h, wat iedereen zal plezieren die een lage CO2-uitstoot zoekt. 

  • Rijgemak
  • CO2-niveau, bestaat ook als 4WD
  • Uniek aanbod in dit segment
  • Rijpositie niet perfect
  • Niet zo wendbaar, ontoereikende schokdemping
  • Belastingen in Wallonië

WAT ER VERANDERT 

Zoals vaak zijn de esthetische aanpassingen beperkt: een lichtjes hertekende neus en achterlichten en een interieur met nieuwe afwerkingsmaterialen, instrumenten en uitrusting. Onder andere nieuwe omgevingscamera’s (4) die parkeermanoeuvres vergemakkelijken of Toyota Safety Sense dat anticipeert en zelf remt om een botsing met voetgangers te voorkomen (30 km/u). Het gebruikt hiervoor de radar van de snelheidsregelaar en de camera die de wegmarkeringen leest.

Technisch zijn er meer aanpassingen, aangezien de RAV4 nieuwe motoren heeft. Er is niet alleen de tweeliter benzine met 151 pk of de diesel met 143 pk, maar ook – voor de eerste keer – een hybride met de aandrijflijn die we al kennen uit de Lexus NX 300h. Heel logisch want de NX en de RAV4 delen hetzelfde platform. Er was dus geen reden om deze technologie, waar steeds meer vraag naar is, niet te gebruiken.

Het hybrideschema omvat een 2,5-liter benzinemotor waarvan het vermogen is teruggebracht tot 152 pk en die nog altijd functioneert volgens de Atkinson-cyclus, met een langere expansie- dan compressieslag voor een lager verbruik. De verbrandingsmotor is verbonden met een elektrische generator (elektromotor met permanente magneet, 143 pk) en een nikkel-metaalhybridebatterij die hun vermogens combineren via een planetair tandwielstelsel, waardoor geen aparte versnellingsbak nodig is en het toerental van de verbrandingsmotor vrij te regelen is. Resultaat: een gecombineerd vermogen van 197 pk en een verbruik van amper 4,9 l/100 km (115 g CO2/km). Heel concurrentieel in vergelijking met een diesel. Naast deze voorwielaangedreven hybride, biedt Toyota ook een versie met vierwielaandrijving door achteraan een elektromotor met 68 pk toe te voegen. Dit systeem kost 2.300 euro extra, maar verbruikt slechts 0,1 l/100 km meer in de gemengde cyclus (5 l/100 km, 117 g CO2/km). Tegelijk verdubbelt het sleepvermogen van 800 naar 1.650 kg. Altijd handig om te weten.

HOE RIJDT HIJ?

Hybrides rijden al enige tijd zoals om het even welke auto met verbrandingsmotor, je moet er niet anders mee omgaan. Maar de RAV4 verrast: de werkingsstilte doet ons hybrides zoals de Auris helemaal vergeten. Hij klimt nu veel beheerster in de toeren, waardoor ongemakkelijke situaties zoals een huilende CVT-bak achterwege blijven. In vergelijking met de NX 300h kreeg het beheer van de transmissie een nieuwe programmatie, terwijl de RAV4 80 kg minder weegt dan een gelijkaardige Lexus. Zoals steeds kun je kiezen uit vier rijmodi: Normal, EV (elektrisch) om de batterij te gebruiken tot 50 km/u, Eco voor minder gevoel in het gaspedaal en Sport voor precies het omgekeerde. De Normal-stand past het best in dagelijks gebruik, want die is tegelijk zacht en geleidelijk. Net als de RAV4 trouwens, die niet gemaakt is om snel te rijden. De zachte ophanging zet aan om rustig te cruisen. Duw je door, dan heeft deze SUV de neiging om fors te gaan rollen, waardoor het rijgedrag onnauwkeurig wordt. Dit is typisch.

Het interieur is comfortabel en alle bedieningsknoppen staan binnen handbereik. We vermelden ook dat de bagageruimte niet te sterk lijdt onder de aanwezigheid van de batterij onder de vloer: ze verliest maar 37 liter en komt uit op 500 liter. Zeker correct.

BUDGET/UITRUSTING

De RAV4 Hybrid is een uniek aanbod in dit segment en heeft een interessante verhouding tussen de prijs en de uitrusting aangezien de basisversie al uitgerust is met automatische klimaatregeling, een snelheidsregelaar, een audiosysteem en nog veel meer zaken. Comfortabel dus.

DE CONCURRENTEN

De RAV4 hoeft geen concurrenten te vrezen. Nog niet, want hij is voorlopig de enige in dit segment. Concurrenten komen nog wel maar in afwachting moet je bij de premiummerken gaan zoeken. Voor veel hogere prijzen.

ONS VERDICT

Toyota doet met de RAV4 wat iedereen al lang verwachtte: een hybride aandrijving inbouwen waarmee hij zich beter kan positioneren, vooral tegen de diesels. Aangezien dit aanbod nog uniek is op de markt, zal het publiek deze zet van de Japanse nummer één wel appreciëren. Tenminste het publiek dat op zoek is naar een SUV voor de stad, want precies daar houdt een hybride echt steek.

In dit artikel : Toyota, Toyota RAV4

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker