Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Toyota RAV4

De nieuwe proporties van de RAV4 verraden dat de pionier bij de compacte SUV's met zijn tijd meegaat. Dat moet ook, want de concurrentie in het enige segment dat nog groeit, is niet mals.

Prijs
NB

Zelfs van dichtbij bekeken onderscheidt de nieuwe RAV4 zich minder dan vroeger van de andere vijfdeursgezinswagens van Toyota. De familiegelijkenis was nooit zo sterk als in het huidige gamma: de Yaris III, de Auris II (waarvan binnenkort de break volgt), de gefacelifte Verso en de nieuwe RAV4, ze kregen allemaal dezelfde snoet aangemeten. En bijna hetzelfde silhouet... Een en ander wordt duidelijk wanneer Toyota bevestigt dat zijn jongste telg 25 millimeter lager, 30 millimeter breder en 205 millimeter langer werd dan zijn voorganger. Maar de beruchte, opzij scharnierende kofferklep van de vorige generaties, die weinig praktisch was en nogal wat kritiek oogstte in Europa, scharniert voortaan naar boven.

Het ophangingscompromis en de afstelling van de elektrische stuurinrichting werden eveneens herzien. Samen met de betere algemene isolatie (filtering van wegoneffenheden, demping van motor- en rolgeluiden) geven ze de RAV4 rijeigenschappen die boven het gemiddelde scoren. Het onderstel blijkt soepel, maar nooit te zacht, een keuze die beter bij dit type van wagen past dan een te stugge afstelling. Want een cross-over mag dan al geen terreinwagen zijn, klanten verwachten toch dat hij slechte wegdekken beter verteert dan een klassieke berline.

Onder zijn minder typische SUV-looks verbergt de nieuwe RAV4 een pak kwaliteiten. De enige échte teleurstelling komt van zijn motorenpalet. Toyota nam gewoon de vaste waarden over en schroefde de CO2-uitstoot en het verbruik terug, terwijl de concurrentie veel meer op kleinere motoren mikt (1,6 liter), die weliswaar minder geraffineerd zijn, maar fiscaal aantrekkelijker zijn. Wellicht vergt de uitbouw van het gamma hybridemotoren op benzine zoveel middelen van 's werelds grootste constructeur dat de ontwikkeling van nieuwe kleine conventionele motoren wordt uitgesteld. Maar dat wordt natuurlijk vervelend voor modellen waarvan nog geen hybrideversie bestaat... zoals de RAV4.

U kunt de Eerste Test van de Honda CR-V nalezen in AutoGids 871 van 20/3/2013.

In dit artikel : Toyota, Toyota RAV4

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker