Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / 11 dieselmiddenklassers

Geschreven door Bert Troubleyn op

Jarenlang is de Peugeot 307 een absolute topper geweest in zijn categorie. Onlangs gaf hij de fakkel door aan een opvolger die dezelfde principes aanhangt, maar ook de concurrentie zit niet stil. Kortom, het is tijd om de 308 te confronteren met de ander

Bij deze vergelijking komt de nieuwe 308 makkelijk als overwinnaar uit de bus. De nieuwe Peugeot, die nu erg
goed afgewerkt en nog even ruim is (maar wel een tikkeltje minder comfortabel), dankt zijn overwinning aan zijn veelzijdige gebruiksgemak. Op de tweede plaats vinden we de Golf, die ook een erg homogeen aanbod vormt, dankzij een goede afwerking, een ruim interieur en een goed compromis tussen comfort en wegligging. Het is alleen jammer dat zijn TDI zo lawaaierig is. De Focus legt beslag op de derde plaats, vooral dankzij de kwaliteiten van zijn onderstel en het daaruit volgende rijplezier. Hier hebben we enkel te klagen over de afwerking, een tekortkoming die gedeeltelijk rechtgezet zou moeten worden met de gefacelifte versie, die gepland is voor begin 2008. De Kia en de Hyundai zijn de verrassingen
van deze meerkamp, vooral de Cee'd, die dankzij zijn verhouding prijsuitrusting en zijn garantie van zeven jaar een lichte voorsprong neemt op de i30. De Mégane is niet zo ruim, maar kan wel lage gebruikskosten naar voren schuiven, evenals een rijcomfort dat een echte
topper is in het segment. De Citroën C4, die ook sterk mikt op rijcomfort, is jammer genoeg niet echt ruim. Het rijplezier dat hij biedt en zijn originele karakter
kunnen echter het verschil maken. De Mazda 3, die op zijn laatste benen loopt, heeft nog wel wat in zijn
mars, maar zijn geluiddemping stelt teleur, net als zijn verhouding tussen binnenruimte en buitenafmetingen. Vervolgens vinden we de Astra, waarvan het veelzijdige karakter jammer genoeg wordt overschaduwd door de hoge aankoopprijs, maar ook door het ruwe en gulzige karakter van de nieuwe 1.7 CDTI van 125 pk. Ook van de Auris hadden we veel meer verwacht, zowel qua binnenruimte als op het vlak van
comfort of gewoonweg wat de praktische aspecten betreft. De Fiat Bravo draagt de rode lantaarn, wat voornamelijk te wijten is aan zijn lamentabele rijcomfort. Natuurlijk kan hij nog wel argumenten naar voren schuiven zoals zijn (erg geslaagde) lijn en zijn
prijs, maar die zijn naar onze mening ontoereikend.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars