Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / De elektrische auto is niet nieuw

Je zou denken dat de komst van elektromotoren in auto’s een recent fenomeen zijn. Een blik in de geschiedenis leert echter al snel dat ze al trendy waren bij het prille begin van de automobiel.

Aan het eind van de 19de eeuw, bij de eerste stapjes van de automobiel, bestonden er vele technieken om vierwielige voertuigen aan te drijven. Er werd getest, gewikt en gewogen, en de duurste oplossingen werden logischerwijze geschrapt. Toch koos de Belg Camille Jenatzy in 1898 voor een elektrische aandrijving voor zijn recordpoging met de Jamais-Contente. Dankzij twee achterin geplaatste elektromotoren tussen de wielen haalde de pionier op 29 april 1899 nabij Parijs de snelheid van 105,88 km/u. Het hoge gewicht en de te lange oplaadtijden deden de elektrische auto helaas de das om en de verbrandingsmotor nam de bovenhand. Pas bij de eerste oliecrisis kwam de elektrische oplossing weer op tafel te liggen in de studiecentra van autobouwers.

Als gevolg van de oliecrisis van 1973 zag drie jaar later de Elektro Golf het licht. De elektrische technologie stond destijds nog in haar kinderschoenen en de auto ontwikkelde slechts 27 pk. Met een topsnelheid van nauwelijks 80 km/u en een rijbereik van 50 kilometer was hij vooral voor de stad bestemd. Er werden 20 exemplaren van gebouwd die vooral zijn ingezet op de site van de fabriek in Wolfsburg. Vervolgens vervelde de Elektro Golf tot de CitySTROMer in de Golf I, II en III. In 1981 begon zo een nieuwe test met de Golf I CitySTROMer. Er werden 25 exemplaren van gebouwd en hij werd gezien als de eerste elektrische auto die dagelijks kon worden gebruikt. Er was plaats voor vier personen en dan woog de auto 1.500 kilo. Hij had een rijbereik van 60 kilometer. In 1985 zette de Duitse autobouwer de oefening verder met de Golf II CitySTROMer. De laadstekker zat achter het radiatorrooster verborgen en er werden 70 exemplaren van gemaakt. Het rijbereik ging erop vooruit, want hij geraakte 50 kilometer ver. Hij gebruikte 16 batterijen met elektrolyt die in de koffer en onder de achterbank waren opgesteld. In 1993 zet Volkswagen door met de Golf III CitySTROMer, die samen met Siemens was ontwikkeld. Hij werd 120 keer gemaakt, zijn rijbereik nam toe tot 90 kilometer en hij kon tot 80 procent worden geladen in 90 minuten. Je ziet: de Volkswagen ID.3 is niet zomaar uit de lucht komen vallen…

In 2010 maken we kennis met de eerste echt doordachte versie van een elektrische Volkswagen, maar de Golf VI Blue-e-Motion blijft een preproductiemodel ter aankondiging van de toekomstige e-Golf van 2013. Die laatste, die gebaseerd is op de zevende generatie van het model, is de productieversie op basis van alle vroegere testwerk. Zijn rijbereik van 231 kilometer maakt dat je er sereen mee de weg op kan terwijl de bestuurder bovendien kan rekenen op 136 pk en 290 Nm aan koppel. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u. Zijn kleine broer, de stadswagen e-up!, is op het jongste salon van Frankfurt nog verbeterd. Dankzij een batterij die bijna in capaciteit is verdubbeld (van 18,7 naar 32,3 kWh) neemt het rijbereik met 100 kilometer toe tot 260 kilometer. Volkswagen belooft bovendien een korte laadtijd, want hij heeft maar een uur meer nodig om de batterij tot 80 procent te vullen aan gelijkstroom (40 kW). De klant kan ondertussen de laadbeurt opvolgen via de smartphone. Het laatste mooie nieuws: de prijs van de nieuwe e-Up is gedaald, want hij kost voortaan nog maar 22.950 euro (1.850 euro minder).

Maar elektrificatie betekent ook hybridisering. Ook daar is het huidige Volkswagen-gamma (Golf en Passat GTE) niet zomaar ontstaan. Zonder zo ver in het verleden te willen terugkeren als de Lohner-Porsche uit 1900, die de eerste hybride in de geschiedenis was, herinneren sommigen zich nog het prototype Chico, dat in 1991 te zien was op het salon van Frankfurt. Dit kleine bolletje op vier wielen toonde de heel vroege interesse van Volkswagen voor een oplossing die volstond voor stedelijke verplaatsingen. De bruisende stadswagen had een tweecilinder die gewoon een halve Golf-motor was, met balansassen en een sequentiële elektronische injectie. De elektromotor diende om de tweecilinder te starten, die de elektrische aandrijving kwam bijstaan wanneer de bestuurder optrok en de snelheid boven de 60 km/u uitkwam.

Het duurde nog tot de zevende generatie van de Golf voor we kennis mochten maken met de plug-inhybride technologie volgens Volkswagen. De in 2014 op de markt gebrachte GTE pakte uit met een sportief-ecologische inborst. Hij bood meer dan interessante prestaties en een overtuigend rijbereik in de zuiver elektrische modus. De Passat GTE volgde hem op de voet zodat een mooi gamma van geëlektrificeerde modellen ontstond. Ter herinnering: de nieuwe Passat GTE heeft een vermogen van 218 pk (160 kW) en een koppel van 400 Nm. Het aantal werkingsmodi is vereenvoudigd, want er zijn er maar drie meer: e-mode (zuiver elektrisch), Hybrid (combineert de twee systemen voor het beste rendement) en GTE (maximaal vermogen).

Maar uiteraard is de nieuwe ID.3 het model dat de intrede tot het elektrische era 2.0 door Volkswagen inluidt, want hij zal een breder publiek kunnen aanspreken met zijn prijs, zijn rijbereik en zijn emotioneel kapitaal. Een model om in de gaten te houden.

Enorme vooruitgang

Zoals we hebben gezien werkt Volkswagen al vele jaren aan elektrische mobiliteitsoplossingen. De ontwikkeling van een specifiek gamma werd tot op heden echter afgeremd door de ontwikkeling van de batterijen. De toekomst die wordt voorspeld voor accu’s zou de technologie nog een nieuwe duw in de rug moeten geven. Volgens de ingenieurs van het merk zou de komst van batterijen met vaste elektrolyt een veel grotere energiedichtheid opleveren dan klassieke lithium-ionbatterijen. Maar deze accu met vaste elektrolyt heeft nog andere voordelen, want hij kan veel sneller laden (5 tot 10 keer sneller) en blijkt ook veel betrouwbaarder met een bredere ideale gebruikstemperatuurspreiding, wat vooral belangrijk is in omgevingen waar het vriest. Met een rijbereik dat twee tot drie keer hoger ligt dan huidige batterijen zou deze nieuwe evolutie de sector de komende tien jaar revolutionair kunnen veranderen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten