Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / Volkswagen ID.3: Groen schrijn

Niets is goed genoeg als je een nieuw familielid mag verwelkomen. Bij Volkswagen diende de komst van de ID.3 als voorwendsel om de fabriek van Zwickau, in het Duitse Saksen, volledig te vernieuwen. De site wordt volledig heringericht voor de productie van de elektrische nieuwkomer en zijn familieleden.

Het is een historische locatie voor Duitsland, want hier werd in het DDR-tijdperk de iconische Trabant 1.1 gebouwd. Sinds de herbestemming van de site in 1990 verlieten meer dan 5,5 miljoen auto’s, voornamelijk de modellen Golf, Golf Variant en Passat, de productiehallen. Deze fabriek beslaat meer dan 1,8 miljoen vierkante meter (wat overeenkomt met 252 voetbalvelden), met een bebouwde oppervlakte van 1,4 miljoen vierkante meter. Tot half 2018 werd op deze site de Passat geproduceerd, maar vandaag rollen hier enkel nog de Golf en Golf Variant van de band.

Aan het eind van deze herfst wordt de productie van de ID.3 opgestart, terwijl parallel ook de Golf Variant hier nog gebouwd zal worden tot half 2020. In de laatste ontwikkelingsfase, vanaf 2021, zullen hier 330.000 elektrische voertuigen per jaar worden gebouwd. In totaal moest de groep 1,2 miljard euro investeren in deze ultramoderne site, gelegen in het hartje van de deelstaat Saksen. De toekomstige EV’s die in Zwickau geproduceerd zullen worden, kunnen rekenen op een efficiënte, stabiele en duurzame productie. De maximale productiecapaciteit van de fabriek, die vandaag ongeveer 1.350 voertuigen per dag bedraagt, zal
worden opgetrokken naar 1.500.

Toekomst verzekerd

Aangezien het aantal geproduceerde modellen zal toenemen van drie naar zes, zal de werkgelegenheid stabiel blijven op de site, ook al is de productie van elektrische auto’s minder complex. De verbouwingen gingen in de zomer van 2018 van start met de logische modernisering van de montagelijnen. De eerste van de twee lijnen voor de productie van ID.3 is in bedrijf sinds augustus, na de jaarlijkse sluiting van de fabriek. De hallen voor de koetswerk-, lak- en montageafdeling werden volledig gerenoveerd en gemoderniseerd, evenals de infrastructuur. Bovendien moest ook de hele goederenbehandeling worden aangepast aan de EV-vereisten.

De tweede productielijn zou eind 2020 operationeel moeten zijn.
Voor deze verbouwingen zal in totaal 9.000 ton staal worden gebruikt en 50.000 vierkante meter werkplaatsruimte worden bijgebouwd, terwijl ook 1.625 robots worden geïnstalleerd. Niet minder dan 50 partnerbedrijven leveren een bijdrage aan deze transformatie. Het merendeel van de bestaande faciliteiten zal worden hergebruikt, met name op andere sites van de Volkswagen-groep. Ingolf Keller, die verantwoordelijk is voor de nutsvoorzieningen van deze plant, heeft een duidelijke kijk op de moderniseringen van de site. De projecten die veel van zijn collega’s en externe partners hebben gepland en in de komende jaren zullen worden uitgevoerd, hebben één gemeenschappelijk doel: de CO2-uitstoot van de fabriek in Zwickau zo veel mogelijk beperken.

Groene energie

De fabriek in Zwickau wordt van stroom voorzien door Volkswagen Kraftwerk. Die dochteronderneming levert sinds een aantal jaren groene energie aan, die afkomstig is van waterkrachtcentrales en windmolen- en zonneparken. Deze groene stroom is TÜV-gecertificeerd en de cijfers van de Duitse constructeur zijn verbluffend: zo zou de fabriek van Zwickau alleen al jaarlijks 106 ton CO2 besparen door het gebruik van deze groene elektriciteit, die momenteel de helft van de volledige stroombehoefte dekt. De andere helft komt van een eigen warmtekracht-centrale op de site zelf. Die werkt op aardgas, wat dus een veel meer ecologisch verantwoorde oplossing is dan de productie van stroom op basis van steenkool. De centrale heeft nog ander een groot voordeel: ze voldoet “toevallig” ook voor 70 procent aan de verwarmingsbehoeften in de fabriek. Anderzijds voldoen de nieuwe – of in het kader van de verbouwingen uitgebreide – productiehallen volledig aan de recentste energiebesparende voorschriften (isolatie, vensters, bouwschil).

Ze beperken het verbruik van water, elektriciteit en warmte-energie naargelang van het gebruik en elke maand kunnen de werknemers voorstellen indienen om nog meer te besparen. De waterkringloop werd bijvoorbeeld zo afgesteld dat er minder drinkwater verbruikt wordt doordat er meer water gerecycleerd wordt. En in het weekend worden alle hydraulische installaties nu centraal uitgeschakeld. Het resultaat is duidelijk zichtbaar, want het stroomverbruik op een weekenddag bedraagt nu nog slechts 20 procent van dat op een werkdag, een zeer mooie score binnen de volledige groep. Aardgas is een van de meest gebruikte energiebronnen in het productieproces. Bij de thermische naverbranding in de lakafdeling werd de temperatuur van de uitlaatgassen geoptimaliseerd: ze is nog steeds hoog genoeg om de beoogde kwaliteit te garanderen, maar er worden minder schadelijke stoffen de lucht in geblazen. In totaal wordt ook minder gas verbruikt.

Constante inspanningen

De nieuwe installaties zijn voortaan allemaal uitgerust met frequentiegeregelde ventilatoren en pompen. Hoewel deze uitrustingen duurder zijn om aan te kopen in vergelijking met de vroegere draaistroommotoren, verbruiken ze enkel de stroom die nodig is, omdat ze precies naar behoefte afgesteld kunnen worden. Tot slot zijn er de talloze luchtcompressoren: ook zij werden recent geoptimaliseerd op energievlak, en stoten nu beduidend minder CO2 uit.
Met de start van de ID.3-productie functioneert de Zwickau-site nu al zo goed als CO2-neutraal. Het ultieme doel is om in de toekomst enkel nog CO2-neutraal gas te verbruiken, maar het aanbod op de markt is qua volume nog niet groot genoeg. Als het aanbod binnen een paar jaar groeit, zal de Zwickau-fabriek volledig CO2-neutraal zijn, zelfs zonder certificaten.

En nog steeds vanuit dit oogpunt geeft Volkswagen ook aan dat de batterijcellen in Europa worden geproduceerd en dat de energie die hiervoor nodig is, wordt geleverd door groene energiebronnen. Voor het opladen beveelt de constructeur zijn klanten aan om gebruik te maken van energie uit hernieuwbare bronnen, zoals wind- of waterkracht. De Volkswagen-groep zal haar investeringen in hernieuwbare enegie nog opvoeren met het oog op haar doelstelling om tegen 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. Het snellaadnetwerk Ionity, dat werd gecreëerd door Volkswagen in samenwerking met andere fabrikanten, zal groene energie leveren aan bijna 400 oplaadpunten langs de Europese snelwegen.

Download het complete dossier over de Volkswagen ID.3

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten