Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Ford: tweede elektrisch model in Europa op VW-basis

Geschreven door Frédéric Kevers op 30-04-2021

Ford zal naar verwachting een akkoord afsluiten met Volkswagen om het MEB-platform van de ID.3 te gebruiken voor een tweede elektrisch model voor Europa.

Ford en Volkswagen werken al samen voor de ontwikkeling van de volgende generatie Ranger en Amarok pick-ups, maar de Amerikaanse constructeur zou nog een akkoord sluiten met VW voor het gebruik van het MEB-platform, de basis van onder meer de Volkswagen ID.3 en ID.4. Ford zal deze architectuur gebruiken voor een nieuwe elektrische wagen voor Europa. Het wordt de tweede van zijn soort, want er komt al een MEB-Ford in 2023, die gebouwd zal worden in Keulen (Duitsland).

"Zoals we al eerder zeiden, is er potentieel voor de bouw van een tweede elektrisch model op basis van het MEB-platform in Keulen, en daar wordt nog steeds naar gekeken", laat Ford Europe weten in een statement.

Express-elektrificatie

Voor Ford is de snelle ontwikkeling van zijn elektrificatie essentieel voor zijn commerciële strategie op de Europese markt. De Amerikaanse constructeur heeft aangekondigd dat zijn hele Europese gamma elektrisch zal zijn tegen 2030, terwijl op korte termijn ook de gemiddelde CO2-uitstoot van het merk dringend omlaag moet om Europese boetes te vermijden.

Een van de sleutels is dan ook de synergieën met de Volkswagen-groep, die al een elektrisch platform heeft dat bedoeld is voor 'Europese producten'. Daarnaast kan een dergelijke samenwerking schaalvoordelen opleveren voor Volkswagen, terwijl Ford heel wat geld bespaart aan R&D-kosten.

Dat gezegd zijnde, weten we nog niets over welk formaat deze tweede EV van Ford op MEB-basis zal krijgen. De Ford Evos, die onlangs werd voorgesteld in China, zal in ieder geval niet rechtstreeks naar Europa komen als opvolger van de Mondeo.

Zelfgemaakte batterijen

Naast deze samenwerking zet Ford ook zijn eigen queeste voort naar elektrische mobiliteit en gaat het 185 miljoen dollar (152,7 miljoen euro) investeren in een onderzoekslaboratorium voor batterijen om zijn eigen batterijcellen en accupakketten te kunnen produceren voor zijn EV's. Deze batterijen zouden gebruikt kunnen worden voor de nieuwe lichte bedrijfswagen die in Roemenië wordt gebouwd, maar die niet op het MEB-platform van Volkswagen zal staan.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten