Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / VW gaat batterijen produceren in 6 Europese fabrieken

Geschreven door Frédéric Kevers op 16-03-2021

De Volkswagen-groep wil zes batterijfabrieken oprichten in Europa om een totale productiecapaciteit van 240 GWh per jaar te bereiken om zijn elektrische wagens te voorzien van stroomdragers.

De Volkswagen-groep is zich bewust van zijn zwakke positie qua batterijvoorziening, die tegenwoordig bijna exlusief uit Azië komt. Maar de constructeursgroep wil zijn onafhankelijkheid terugwinnen op dit gebied door tegen 2030 6 batterijfabrieken te hebben in Europa. Binnen deze strategie past onder meer een partnerschap met de start-up Northvolt.

Afhankelijk van de site zal het Duitse concern de fabrieken zelf bouwen, of samenwerken met bestaande partijen zoals Northvolt. De eerste twee operationele fabrieken komen in Duitsland (Salzgitter, in 2025) en Zweden (Skelleftea, in 2023). Voor de volgende productie-eenheden is nog geen besluit genomen: voor de derde fabriek, die voor 2026 is gepland, moet een keuze worden gemaakt tussen Frankrijk, Spanje en Portugal. De vierde, die in 2027 van start moet gaan, zal in Polen, Slowakije of Tsjechië worden gevestigd.

240 GWh per jaar

In totaal wil Volkswagen 240 GWh aan batterijcapaciteit per jaar produceren in al zijn zes Europese fabrieken. De eerste, die wordt gebouwd in samenwerking met Northvolt, zal de capaciteit naar 40 GWh brengen en wordt gericht op complete high-end batterijpakketten.

In de fabriek in Salzgitter zal het aandeel van Northvolt worden overgenomen door VW en zal de nadruk liggen op de fabricage van cellen voor de volumemodellen, met een totale capaciteit die vergelijkbaar is met die van de Zweedse fabriek. Northvolt, opgericht door Peter Carlsson (ex-Tesla-kaderlid) in 2016 heeft een contract van 14 miljard euro met VW, gespreid over 10 jaar.

De overige vier fabrieken zijn nog niet gefinancierd en zijn het onderwerp van "diepgaande discussies" met de mogelijkheid om samen te werken met derde partners, hoewel de totale kosten - € 29 miljard - door het VW-concern alleen zouden kunnen worden gedragen, aldus Thomas Schmall. Op basis van de huidige gegevens zou VW met dit project 's werelds nummer twee in deze sector worden, na het Chinese CATL (volgens Bloomberg).

Prismatische cellen

Om zijn productie te optimaliseren in termen van efficiëntie en winstgevendheid, is VW van plan een nieuw type batterijcellen te produceren. Het gaat om prismatische cellen, terwijl de meeste EV-constructeurs, waaronder Tesla, gewoonlijk cilindrische cellen gebruiken. Die zijn goedkoper en gemakkelijker te fabriceren, maar nemen meer plaats in beslag en bieden dus een lagere energiedensiteit.

Prismatische cellen, die eruit zien als een dun boekje in een rechthoekig metalen omhulsel, zouden compactere batterijpakken mogelijk maken. Een derde alternatief is de dunnere, lichtere, buidelvormige batterij. Maar de toekomst ligt waarschijnlijk in de solid-state batterijen, die goedkoper te assembleren zijn en superieure snellaadcapaciteiten hebben. "Gemiddeld zullen we de kosten van batterijsystemen terugbrengen tot ver onder de 100 euro/kWh. Wij zullen onze schaalvoordelen gebruiken. Dit zal e-mobiliteit eindelijk betaalbaar maken en dit type rijtechnologie dominant op onze wegen", aldus Thomas Schmall, technologie- en aankoopdirecteur bij VW.

Het belang van het netwerk

Het partnerschap met Northvolt moet VW in staat stellen onafhankelijk te worden van de Aziatische batterijgiganten - CATL uit China en LG Chem uit Korea - met een marktaandeel van bijna 25% en een Europese locatie van hoge strategische waarde. Maar de uitbreiding van e-mobiliteit heeft ook vooral een intelligente, snelle en efficiënte ontwikkeling van het snellaadnetwerk nodig. Dit is een cruciale kwestie waarin de VW-groep tussen nu en 2025 400 miljoen euro zal investeren in de snellaadinfrastructuur in Europa, aangezien de EV-markt op ons continent nu groter is dan in China.

In samenwerking met belangrijke partners zoals BP in het VK, Enel in Italië en Iberdrola in Spanje, en niet te vergeten Ionity, moet het netwerk van snellaadstations groeien van 3.500 naar 18.000. De plannen van VW blijven echter niet beperkt tot Europa: tegen 2021 zullen er 3.500 stations worden gebouwd in Noord-Amerika en 17.000 in China, eveneens tegen 2025.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten